|
Utunkat Varbó felől kezdtük, ahol a szépséges Varbói-tó ilyen kevés vízzel és felégetett nádassal igencsak szokatlan arcát mutatta
|
|
Itt pedig már Mahóca alatt járunk az erdőben, a Mahóca-forrásnál Felül a néhai kőbánya volt, illetve jobbra a ma is álló munkásház.
|
|
A Mahóca-forrás
|
|
Néhai kisvasúti nyomvonalak a munkásház után Balról a fővonal szemben Mahóca állomás, hátunk mögött Taksalápa felé, jobbról a néhai kőbányához vezető csonkavágány helye
|
|
Vágánymaradványok a Taksalápáig vezető szakaszon
|
|
A mahócai munkásház a kőbányához vezető néhai csonkavágánytól fényképezve
|
|
Nyáron biztosan nem, de még így is alig vehető ki, hogy itt bizony kőbánya volt Mahóca
|
|
A mahócai munkásház a megszokott nézetből Még itt is van néhány méter megmaradt vágány...
|
|
Elindultunk a mahócai állomás felé a munkásháztól Itt éppen hiányoznak a sínek egy szakaszon. Itt volt a másik csonka a kőbányához, balra, hátunk mögött pedig irány Mahóca állomás.
|
|
A munkásház és Mahóca között A pálya itt javarészt megvan és kitűnő állapotú. Vonat is alig járt rajta, 2000. körül épült... Ha más nem is, de a mahócai állomásból ellopott vágányok bőven pótolhatók lennének belőle!
|
|
Mahóca állomás végponti kitérője... A váltót javarészt ellopták, és hiányzik néhány tíz méter a munkásház felé is a vágányból.
|
|
A megcsonkított Mahóca állomás Balról a megmaradt körüljáróvágány, jobbról az átmenő fővágány hűlt helye...
|
|
A megcsonkított Mahóca állomás Az átmenő fővágánynak kb. a 2/3 részét lopták el, a körüljáró szinte végig (!) megvan...
|
|
Mahóca állomás kezdőponti kitérője A váltót javarészt itt is ellopták, ill. néhány métert a körüljáró- és sajnos jóval többet a fővágányból. Innentől viszont a teljes szárnyvonalon folyamatos a pálya egészen Papírgyárig.
|
|
Úton Mahóca és Andókút között még a kis Görbe híd előtt
|
|
A kis Görbe híd megmaradt pillérei a bozótban Nyáron ebből sem látszik szinte semmi... Egy szebb korban érdekes lenne visszaépíteni ide az egykori legendás fahidat.... :-)
|
|
Fakitermelés és a pályában általa okozott károk nyomai Andókúthoz közeledve...
|
|
A fák között a távolban felsejlik a Varbói-tó képe
|
|
Ez pedig már Andókút A régi vízdaru és a kis ház még tartja magát. Legalább idáig lehetne kijönni azzal a nyomorult vonattal... :-(((
|
|
Andókút Az idilli kis hely ma is kedvelt célpontja az erdőjáróknak. Szívesen jönnének ők kisvonattal is... :-S
|
|
Pályaállapotok Andókút és a sziklabevágás között Sok ugyan a felhordott sár, de a pálya ép!
|
|
A sziklabevágásnál Jól látszik a régi nyomvonal is: a szelvénykarótól balra haladt a hegyet megkerülő pálya, illetve keresztezve a mai sínpárt jobbra egy ívet írt le.
|
|
A sziklabevágásnál Az előbbi helyszín a bevágás oldalából. Itt is jól látszik a régi nyomvonal íve.
|
|
A sziklabevágásban...
|
|
Jutott bele némi omladék, de ez pár óra munkával elhordható lenne...
|
|
A sziklabevágás a Papírgyár felőli oldalon Bal oldalt jól látszik a korábban megkezdett, majd félbegyaott átvágás kezdeménye is. Jó lenne itt egyszer egy kora tavaszi fotósvonat is...
|
|
A régi, hegyet elkerülő nyomvonal támfala a fák között Izgalmas lehetett itt a két 180 fokos forduló...
|
|
Vízmosás nyomai közeledvén Ortástetőhöz...
|
|
Jellemző pályarészlet a sziklabevágás és Ortástető között Itt már mehetne is a vonat... ...és szerencsére jó sok ilyen szakasz van!
|
|
...ez viszont már komolyabb probléma... :-(( 2010-ben keletkezett, az akkori nagy esők következtében.
|
|
Töltéscsúszás, Ortástető állomástól kb. 600 méterre... A papírgyári, szintén 2010-es nagy omlással ellentétben viszont ezt a kicsit (ahhoz képest) sajnos nem állították helyre azóta se...
|
|
...holott egy alkalmas munkagépnek alighanem nem lenne több 1 napi munkánál... :-S
|
|
Kb. 150-200 méterrel arébb van egy kisebb csúszás is. Ezt még annyira sem lenne nagy dolog helyreállítani...
|
|
...és már mehetnének is az alkalmi különvonatok, akár Mahócáig is, még ha csak tolt-húzott menetben is...
|
|
Pályarészlet a töltéscsúszások és Ortástető között A nyíltabb részeket jobban benőtte a növényzet. Ma itt viszont tiszta a pálya, a májusi különvonat már járt is ezen a szakaszon!
|
|
Ez pedig Ortástető állomás A vonal ma elvileg idáig járható gond nélkül.
|
|
Ortástető állomás kezdőpont felőli kitérője Sajnos azért nem használják túl gyakran ezt sem...
|
|
Pályaállapot Ortástető és Csanyik-Erdei Iskola között A májusi fotósvonattal itt tartottuk a leghangulatosabb erdei fotómegállást.
|
|
Pályarészlet erős emelkedőben Szép fotóhely lenne ez is egy fölfelé jövő vonathoz...
|
|
Pályarészlet Csanyik-Erdei Iskola előtt Meglepetésünkre talán ez a szakasz volt a legkritikusabb állapotban az egész szárnyvonalon...
|
|
Érkezünk Csanyik-Erdei Iskola állomáshoz Ortástető felől A vonal az utóbbi időben leginkább csak idáig élt, alkalmi jelleggel...
|