Az oldalra felkerült:
2012. október 12-én

A Mahócai szárnyvonal bejárása
2012. március 16.


    Kora tavasszal, még a természet ébredése előtt útra keltünk, hogy a saját szemünkkel is lássuk, mi az aktuális helyzet a LÁEV 2008. júniusa óta „tetszhalott” Mahócai szárnyvonalán. A nem éppen pozitív hírek töltéscsúszásokról, fakidőlésekről, ellopott és megrongált vágányokról szóltak... A hírek igazak, de a helyzet mégsem néz ki olyan reménytelennek!
    A pálya javarészt még megvan, most még meg lehetne menteni a teljes enyészettől. Több ponton is szükség lenne ugyan különféle munkákra, de összességében nem nagy ráfordítással járhatóvá lehetne tenni a teljes szakaszt, ahol ha nem is menetrend szerinti, de alkalmi különvonatok közlekedhetnének a kirándulók és vasútbarátok legnagyobb örömére.

Utunkat Varbó felől kezdtük, ahol a szépséges Varbói-tó ilyen kevés vízzel és felégetett nádassal igencsak szokatlan arcát mutatta
Itt pedig már Mahóca alatt járunk az erdőben, a Mahóca-forrásnál
Felül a néhai kőbánya volt, illetve jobbra a ma is álló munkásház.
A Mahóca-forrás
Néhai kisvasúti nyomvonalak a munkásház után
Balról a „fővonal” szemben Mahóca állomás, hátunk mögött Taksalápa felé, jobbról a néhai kőbányához vezető csonkavágány helye
Vágánymaradványok a Taksalápáig vezető szakaszon
A mahócai munkásház a kőbányához vezető néhai csonkavágánytól fényképezve
Nyáron biztosan nem, de még így is alig vehető ki, hogy itt bizony kőbánya volt
Mahóca
A mahócai munkásház a „megszokott” nézetből
Még itt is van néhány méter megmaradt vágány...
Elindultunk a mahócai állomás felé a munkásháztól
Itt éppen hiányoznak a sínek egy szakaszon.
Itt volt a másik csonka a kőbányához, balra, hátunk mögött pedig irány Mahóca állomás.
A munkásház és Mahóca között
A pálya itt javarészt megvan és kitűnő állapotú. Vonat is alig járt rajta, 2000. körül épült...
Ha más nem is, de a mahócai állomásból ellopott vágányok bőven pótolhatók lennének belőle!
Mahóca állomás végponti kitérője...
A váltót javarészt ellopták, és hiányzik néhány tíz méter a munkásház felé is a vágányból.
A megcsonkított Mahóca állomás
Balról a megmaradt körüljáróvágány, jobbról az átmenő fővágány hűlt helye...
A megcsonkított Mahóca állomás
Az átmenő fővágánynak kb. a 2/3 részét lopták el, a körüljáró szinte végig (!) megvan...
Mahóca állomás kezdőponti kitérője
A váltót javarészt itt is ellopták, ill. néhány métert a körüljáró- és sajnos jóval többet a fővágányból.
Innentől viszont a teljes szárnyvonalon folyamatos a pálya egészen Papírgyárig.
Úton Mahóca és Andókút között még a „kis Görbe híd” előtt
A „kis Görbe híd” megmaradt pillérei a bozótban
Nyáron ebből sem látszik szinte semmi...
Egy szebb korban érdekes lenne visszaépíteni ide az egykori legendás fahidat.... :-)
Fakitermelés és a pályában általa okozott károk nyomai Andókúthoz közeledve...
A fák között a távolban felsejlik a Varbói-tó képe
Ez pedig már Andókút
A régi vízdaru és a kis ház még tartja magát. Legalább idáig lehetne kijönni azzal a nyomorult vonattal... :-(((
Andókút
Az idilli kis hely ma is kedvelt célpontja az erdőjáróknak. Szívesen jönnének ők kisvonattal is... :-S
Pályaállapotok Andókút és a sziklabevágás között
Sok ugyan a felhordott sár, de a pálya ép!
A sziklabevágásnál
Jól látszik a régi nyomvonal is: a szelvénykarótól balra haladt a hegyet megkerülő pálya, illetve „keresztezve” a mai sínpárt jobbra egy ívet írt le.
A sziklabevágásnál
Az előbbi helyszín a bevágás oldalából.
Itt is jól látszik a régi nyomvonal íve.
A sziklabevágásban...
Jutott bele némi omladék, de ez pár óra munkával elhordható lenne...
A sziklabevágás a Papírgyár felőli oldalon
Bal oldalt jól látszik a korábban megkezdett, majd félbegyaott átvágás kezdeménye is.
Jó lenne itt egyszer egy kora tavaszi fotósvonat is...
A régi, hegyet elkerülő nyomvonal támfala a fák között
Izgalmas lehetett itt a két 180 fokos forduló...
Vízmosás nyomai közeledvén Ortástetőhöz...
Jellemző pályarészlet a sziklabevágás és Ortástető között
Itt már mehetne is a vonat...
...és szerencsére jó sok ilyen szakasz van!
...ez viszont már komolyabb probléma... :-((
2010-ben keletkezett, az akkori nagy esők következtében.
Töltéscsúszás, Ortástető állomástól kb. 600 méterre...
A papírgyári, szintén 2010-es nagy omlással ellentétben viszont ezt a kicsit (ahhoz képest) sajnos nem állították helyre azóta se...
...holott egy alkalmas munkagépnek alighanem nem lenne több 1 napi munkánál... :-S
Kb. 150-200 méterrel arébb van egy kisebb csúszás is. Ezt még annyira sem lenne nagy dolog helyreállítani...

...és már mehetnének is az alkalmi különvonatok, akár Mahócáig is, még ha csak tolt-húzott menetben is...
Pályarészlet a töltéscsúszások és Ortástető között
A nyíltabb részeket jobban benőtte a növényzet. Ma itt viszont tiszta a pálya, a májusi különvonat már járt is ezen a szakaszon!
Ez pedig Ortástető állomás
A vonal ma elvileg idáig járható gond nélkül.
Ortástető állomás kezdőpont felőli kitérője
Sajnos azért nem használják túl gyakran ezt sem...
Pályaállapot Ortástető és Csanyik-Erdei Iskola között
A májusi fotósvonattal itt tartottuk a leghangulatosabb erdei fotómegállást.
Pályarészlet erős emelkedőben
Szép fotóhely lenne ez is egy fölfelé jövő vonathoz...
Pályarészlet Csanyik-Erdei Iskola előtt
Meglepetésünkre talán ez a szakasz volt a legkritikusabb állapotban az egész szárnyvonalon...
Érkezünk Csanyik-Erdei Iskola állomáshoz Ortástető felől
A vonal az utóbbi időben leginkább csak idáig „élt”, alkalmi jelleggel...

Az oldalon szereplő bármely fénykép, vagy írás esetleges további felhasználásának
csak előzetes hozzájárulásommal tudnék örülni!