Az oldalra felkerült:
2013. április 11-én

Kisvasutazás Feketebalogon
2012. április 30.


    Végre eljutottam Feketebalogra! A felvidéki kisvasút megtekintését számtalan ismerősöm ajánlotta már évek óta, annak szép vonalvezetése, különleges járművei okán, illetve ez a mai Szlovákia legkiterjedtebb, „hagyományos értelemben vett” kisvasútja. A látogatás érdemes volt, e napon adtak át egy újjáépített vonalszakaszt és láttam végre a gyönyörűen felújított 85-ös szerkezetszámú MÁVAG-gőzöst. Feketebalogon „jól csinálják”, bárcsak így menne nálunk is sok minden, bárcsak ennyi működőképes gőzöse lenne akárcsak egyetlen hazai kisvasútnak is. ...és akkor arról még nem is szóltam, hogy rengeteg járművet vásároltak tőlünk az utóbbi években, a pusztuló, elsősorban volt MÁV-os kisvasutakról...

Reggel a feketebalogi állomáson, illetve járműtelepen
Az újrafényezett remot-Mk48-as készen az átadási ünnepségre
...és íme a feketebalogi, 2-es pályaszámú, 85-ös szerkezetszámú, MÁV 492-es sorozatú gőzös!
Nem utolsó sorban emiatt szerettem volna már eljönni ide! :-)
A mozdony mellett a vízdaru is Budapesten készült...
Magyar nyelvű eredeti gyári tábla és szlovák nyelvű víztartalom tábla a mozdonyon
Példásan őrzik a múlt emlékeit.
Egy lengyel eredetű L45H típusú (MÁV Mk45 sor. – ilyenek járnak ugye a budapesti Gyermekvasúton is) mozdony Feketebalogon
Ez azért nem egy szépség...
A kisvasút másik büszkesége, az U34,901 pályaszámú „Smoschewer” nevű gőzös
Bányamozdonyok a járműtelepen
Hopp, egy ismerős jármű! Ez a poggyászteres Bax-kocsi volt korábban kiállítva a kecskeméti járműskanzenben! ...hogy utóbbi milyen sorsra jutott, arról jobb nem beszélni... :-S
Személy- és teherkocsik Feketebalogon
Felvidéki kisvasutak reklámja Feketebalogon
Szembetűnő, hogy a szlovákok mennyivel ügyesebbek a marketingben, nem is beszélve arról, hogy ők megbecsülik a gőzmozdonyaikat...
Eredeti, még a magyar időkből való szelvénykő a feketebalogi járműtelepen
Még ezt is becsben tartják!
Találkozás a nagyvasúttal, a vasút másik végpontjánál, Henriktelep és Kisgaram között
Úton Henrikteleptől Kisgaram felé
Kisgaram állomás
Idehaza „feleslegessé vált” Uba és Bax-kocsik... volt belőlük szép számmal!
Henrikteleptől Kisgaramig egy normál nyomtávú iparvágány is vezet, melyen alkalmanként különvonatok is közlekednek
Úton Kisgaram után, irány Feketebalog!
Utazás a Fekete-Garam völgyében
Feketebalog előtt kinyílik a völgy
Átalakított (vagy inkább kibelezett..?) Bax-kocsi utastere Feketebalogon
Utazás az újonnan átadott vonalszakaszon, Feketebalog és Dobrocs között
A bal oldali romokat elnézve azért itt sem minden fenékig tejfel...
A feketebalogi Bax-okba ilyen padokat szereltek...
A háttámla áthajtható!
Ötletes megoldás, hogy mindig menetiránynak megfelelően foglalhasson helyet az utas!
Az újjáépített vonal végpontján Dobrocsban
Trencsénteplici eredetű villamos-pótkocsi
Szinte tiszta magyar szerelvény, csupa Bax-kocsiból Dobrocsban
Számunkra szokatlan megoldású sínleerősítés
Alátétlemez helyett gumilap, sínszegekkel
Szintén szokatlan megoldás különféle méretű sínek illesztéséhez... vajon mennyire tartós..?
A különvonat szerelvénye Zólyomjánosi focipályája mellett
Érdekesség, hogy a kisvasút vonalát a lelátók és a pálya közt vezették el!
Járműparádé Zólyomjánosiban
Elsőként a Smoschewer-vontatta szerelvény vonult fel.
...majd érkezik számomra a nap fénypontja!
...a 85-ös szerkezetszámú gőzös által továbbított szerelvény
A mozdony jelenleg az U46,901 pályaszámot és a „Veľká maďarka” becenevet viseli. Utóbbi („Nagy magyar”) nagyon szimpatikus... :-))
Gyönyörűen karbantartott kis mozdony!
Ügyeltek minden apró részlet korhű megőrzésére – példát vehetnénk róluk! :-(
Annak idején több ilyen mozdony dolgozott Lillafüreden is – bárcsak ott is lenne egy ilyen szépen megőrzött, üzemelő példány... :-S
Még mindig a 492-es...
Elgondolkodtató, hogy idehaza mindössze 1 db ilyen mozdony maradt, míg a szlovákok megőriztek belőlük hármat is!
Elvonult a 492-es, érkezik egy pályafenntartó szerelvény
..utána a motorkocsi
Kárpátalja visszafoglalásakor magyar tulajdonba is kerültek ilyen járművek, melyek a beregszász-környéki vonalakon dolgoztak.
Szép darab ez is, hozzátéve, hogy tudtommal a korhű külső igen korszerű belsőt tartalmaz, ami a gépészeti berendezéseit illeti!
Érkezik a „majdnem tiszta magyar” szerelvény az Mk48-assal és a Bax-kocsikkal
Itt sem lehet panasz a szép külsőre!
A mozdony Feketebalogon a TU45-ös sorozatjelet viseli
Még egy pillantás az Mk-ra, aztán búcsú a kisvasúttól
Hazaindulás előtt még elnéztünk kicsit a Vidrás-völgyi Skanzenba is, ahol helyenként ilyen hangulatos gerendautakon vezetett az erdei ösvény
Erdei szoborpár a Vidrás-völgyi Skanzenban
Kiállított erdei vasúti szerelvény a skanzen területén
A ČKD-gyártmányú gőzös láthatóan nem üzemképes, de ettől függetlenül méltó helyet kapott
Mini falu a skanzenban
Erdei életkép kicsiben, kisvasúttal, facsúszdával, kápolnával
Erdei vasúti szerelvény makettje
((...itt vajon nem is lopnak..?))
Kiállított erdei vasúti truck-párok és egyéb teherkocsik a skanzen területén
A Vidrás-völgyi Skanzen fogadóépületei és az erdei vasút állomása

Az oldalon szereplő bármely fénykép, vagy írás esetleges további felhasználásának
csak előzetes hozzájárulásommal tudnék örülni!