Az oldalra felkerült:
2012. augusztus 14-én

Különvonat Ortástetőre
2012. május 5.


    E napon közel négy évnyi, szinte teljes üzemszünet után ismét személyszállító vonat közlekedett a LÁEV vadregényes szárnyvonalán Ortástető állomásig. A lopások és árvízkárok okán a vonal jelenleg sajnos csak idáig, a Mahócáig tartó szakasz kicsivel több, mint feléig járható. Menetrend szerinti forgalom nincs, így az ötkocsis, két C-50-essel vontatott személyvonat dugig megtelt a mintegy százötven főnyi kirándulóval és vasútbaráttal. A programot színesítette, hogy felkerestük a néhai Perecesi bányavasút egykori Graenzenstein-alagútjának elfeledett végpontját is. A folytatásra igény van.

Különvonatunk első megállója Csanyik-Erdei Iskola állomásnál volt. Az utóbbi években csak idáig volt alkalmi közlekedés a szárnyvonalon.
Vonatunk nekivág a rég nem járt szakasznak Ortástető felé
A két C-50-es derekasan dolgozott és „szó nélkül” felvitte az öt kocsit Ortástetőre.
Úton a szárnyvonalon, Csanyik-Erdei Iskola és Ortástető állomások között
Négy év szünet után újra vonat érkezett Ortástetőre!
Kirajzik a százötven utas, ki kirándulni indul, ki a közeli Vadasparkot keresi fel, ki a fotósvonat indulását várja...
A 408-as C-50-es körüljárás után a három nyitott kocsival tett egy fordulót Papírgyár állomásig, kizárólag a vasútfotósok kedvéért.
Fotómegállás az erdőben, hamisítatlan, vadregényes erdei környezetben nem sokkal Ortástető után
Az erdő csendjét ritkán veri fel manapság errefelé a vonat zaja...
Újabb fotómegálló néhány száz méterrel arrébb, ezúttal az irtás mellett
A következő fényképezés ismét egy látványos erdei ívben volt
A gép és büszke vezére
Fotósvonat és a fotósok
Közel az erdei iskolához, de még mindig a nem járt szakaszon
A téli fotótehervonatozás alkalmával körülbelül idáig jöttünk ki a B-26-ossal...
Alkalmi különvonat a csanyik-völgyi tisztás mellett
Ez pedig már Papírgyár állomás
Vonatunk körüljárás után várja a menetrend szerinti garadnai személyvonat elhaladtát.
Átkelés a Szinva-hídon
...majd a lillafüredi út átjárójában, a Csanyik-völgy kapujában
Tolatási mozgások Ortástetőn...
A fotósvonat három kocsiját ismét egyesítették a fent maradt két kocsival, majd...
...a szerelvény, immár a 407-es C-50-essel az élen elindult a töltésmegcsúszásokig...
A mahócai vonal gyakorlati végpontja jelenleg... Idáig járható a pálya, ezután két töltésmegcsúszás akadályozza a továbbhaladást. :-((
A vonat utasai az első – és kisebb – megcsúszásnál
Ez még nem is lenne tán olyan nagy gond...
...de a másik, pár száz méterrel arrébb már igen
Mindkét megcsúszás a 2010-es heves esőzések okán alakult ki, a pálya emiatt járhatatlan a fennmaradó szakaszon, holott az gyakorlatilag Mahócáig megvan.
A vonal folytatása Mahóca felé a töltéscsúszás után
Látszik, hogy erre már a permetezővonat sem jár...
Különvonatunk visszaindulásra várva a töltésmegcsúszás előtt
Reméljük, lesz még alkalmunk ennél tovább is utazni ezen vadregényes szárnyvonalon!
Ortástetőre visszatértünk után útnak indultunk a néhai Graenzenstein-alagút felé
...szépséges tisztásokon át
Ez pedig maga az alagút, azaz annak befalazott, Baross-akna felőli végpontja
A bányavasút az alagúttal együtt az 1970-es években szűnt meg.
A betonfalon ismeretlenek időről-időre mindig lyukakat ütnek, amin be lehet kukucskálni, látva a végtelenbe menő sötét, vízzel teli járatot
A helyszínen Mártha László, a bányavasút és a környékbeli bányászat történetének lelkes kutatója tartott rögtönzött, de annál élvezetesebb előadást a vasút és az alagút történetéről
Régi kép az egykori alagúti mozdonyról
Az alagút több, mint 2 kilométeres hosszával a maga korában és nemében Európa egyik leghosszabb ilyen létesítménye volt.
Itt pedig ismét a LÁEV-nél, visszaindulás előtt Ortástető állomáson

Az oldalon szereplő bármely fénykép, vagy írás esetleges további felhasználásának
csak előzetes hozzájárulásommal tudnék örülni!