|
A szárnyvonalat most is Varbó felől közelítettük meg. Ez Mahóca bejárata még az útátjáró előtt, szerencsére ép pályával.
|
|
Mahóca Itt kezdődött az állomás, illetve idáig van egyben a pálya Papírgyártól...
|
|
Mahóca állomás, a jellegzetes lépcsővel
|
|
Mahóca A tábla még jól tartja magát. Reméljük lát majd még vonatról leszállt utasokat is...
|
|
Mahóca állomás Friss omlás a rakodófalból...
|
|
Mahóca állomás, maradék vágányokkal...
|
|
Mahóca után, néhányszáz méteren ép, kiváló állapotú pálya húzódik a munkásházig...
|
|
A mahócai munkásháznál Friss omlás nyomai, melynek során jól láthatóvá vált, hogy itt egy nyomvonalkorrekciót hajtottak végre valamikor... A mai pálya ezzel el is kerüli ezt az omlást is.
|
|
Természeti szépségek a munkásház közelében
|
|
Úton az egykori nyomvonalon Mahóca Taksalápa között Jól látszik a viszonylag friss (2000-2002. körül volt itt az utolsó felújítás...), néhai ágyazat...
|
|
Az első megtalált alátétlemez Később még jó néhány hasonlóra bukkantunk a vonal mentén...
|
|
...és akadtak egyéb relikviák is Évtizedes tejeszacskó hirdeti a régebbi idők emberének hanyagságát...
|
|
Alighanem egykori pályamunkások ügyességi vetélkedőjének jelei a vonalmenti fákon... (talpfahasadás-gátló lemezek...)
|
|
Vonalrészlet még mindig Taksalápa felé haladván
|
|
Érdekes fametszet akár egy régi szalagos magnó... :-)
|
|
Még mindig Taksálápához közelítvén Látványos panorámaszakasz háttérben Varbó látképével
|
|
Végre megérkeztünk Taksalápához (Taksalápa 3,6 km-re volt vasúton Mahócától) Itt valaha egy elágazás volt, jobbra egy állomással, illetve rakodóval, a vonal balra haladt tovább.
|
|
Talpfák és betonaljak maradványai Taksalápán
|
|
Taksalápa Itt terült el az egykori állomás, illetve rakodó (balról a vágányok, jobbról a szintemelkedés után a rakodóterület)
|
|
Taksalápa, néhai rakodó Amíg nem találtunk betonaljakat, nem is volt könnyű beazonosítani a vágány helyét...
|
|
...de aztán egyre több minden került elő... Talán megfontolandó lenne egyszer végigjárni a vonalat és begyűjteni a még használható alkatrészeket...
|
|
Expedíciónk résztvevői a néhai taksalápai rakodó maradványainál
|
|
Haladunk tovább Taksalápától
|
|
...itt-ott még ilyen kis síndarabok is előkerültek...
|
|
Látványos vonalrészlet Taksalápa után Milyen jó kis fotómegállást lehetne (ill. lehetett volna...) itt tartani... :-)
|
|
A szárnyvonal utolsó felújítása láthatóan minőségi anyagokból történt. Megkockáztatom, számtalan, még ma is használható telített egykori nagyvasúti talpfa hever szanaszét a vonal mentén...
|
|
Taksalápa után efféle tájban lehetett gyönyörködni a vonatból...
|
|
...meg effélében A sok kettétört fa alighanem a 2008-as (?) széltörés eredménye...
|
|
Égre meredő jel
|
|
Taksalápa és Tizesbérc között volt egy komolyabb bevágás is, éppen itt járunk
|
|
Komoly bevágás után komoly töltés...
|
|
Újabb elfeledett vasúti alkatrészek...
|
|
A rejtélyes, útátjárószerű valami Taksalápa és Tizesbérc között
|
|
Megérkeztünk Tizesbércre (ez 2,8 km volt Taksalápától) Valaha ez is egy kvázi elágazás volt, de egy nyomvonalkorrekció előtti, ill. utáni szakaszé.
|
|
Tizesbércnél követjük a régi nyomvonalat (jobbra), ami itt egy 60 m sugarú, majdnem teljes kört írt le. A régi nyomvonalat egy töltéselmosás miatt számolták fel 1975-ben.
|
|
Tizesbérc Végre találtunk egy betonaljat a régi nyomvonalon, a töltéselmosás szélén.
|
|
Tizesbérc Maga a töltéselmosás (sajnos elég nehezen látszik) a régi nyomvonalon, előtérben az előbb említett betonaljjal.
|
|
Tizesbérc A régi nyomvonal töltése az elmosás után
|
|
Tizesbérc Szemben, egy jobbos ívben haladt az 1975-ös nyomvonalkorrekció utáni nyomvonal.
|
|
Tizesbérc Némi vágánymaradványok a nyomvonalkorrigált szakaszon valójában nehezen érthető, hogy vajon miért nem erre épült meg eleve a vonal?
|
|
Haladunk tovább Tizesbérctől Farkasgödör-Örvénykő felé a vonalon
|
|
Ottfelejtett jelző az egykori pálya mentén...
|
|
Pályamaradványok... Alighanem nemrég jártak előttünk más vasútbarátok is itt... :-)
|
|
Nyomvonalrészlet Farkasgödör felé haladva
|
|
Megérkeztünk Farkasgödör-Örvénykőre Itt kezdődött az állomás.
|
|
Farkasgödör-Örvénykő Itt volt a kezdőpont felőli váltó, még talpfák is vannak, természetesen alátétlemezekkel együtt...
|
|
Farkasgödör-Örvénykő Érdekes, kettős ívben, egy völgyet áthidaló töltésen, a hegy oldalában feküdt az állomás. A képen visszafelé nézünk, a vágányok balra íveltek.
|
|
Farkasgödör-Örvénykő Ez volt a kilátás az állomástól a völgy felé...
|
|
Farkasgödör-Örvénykő Az állomás után még volt egy 100 méteres rakodóvágány is. Jobbra a farkasgödöri tisztás.
|
|
Farkasgödör-Örvénykő A néhai rakodó, meglepően jó állapotban
|
|
Farkasgödör-Örvénykő A vonal utolsó néhány méterén még megvan 1-1 szál sín...
|
|
Farkasgödör-Örvénykő Itt volt a Parasznyai szárnyvonal végpontja (felülnézetből).
|
|
Farkasgödör A vonal végéhez közel tündéri kis kárpáti hangulatú forrásfoglaló található.
|
|
Farkasgödör Kiváló kirándulócélpont és piknikezőhely a forrásfoglalóval
|
|
Farkasgödör Kulcsosház
|
|
Utunk vége Szentlélek volt, itt még kinéztünk a Látó-kövekhez.
|
|
Kilátás Szentléleknél, a Látó-kövektől A távolban a Lázbérci-víztározó
|