|
|
 |
 |
|
|
|
 |
|
 |
|
Az oldalra felkerült: 2009. február 3-án |
|
 |
|
|
|
Hazai téma >> Kisvasúti felvételek
|
Arad-Hegyaljai Motorosított Vasút (AHMV)
A kisképekre kattintva megtekinhetők az adott alkalommal készült képek.
|
Gyorok 2005. augusztus 21.
|
-a gyoroki végállomás a nosztalgia motorkocsival
-pillantás a roncs járművekre a kocsiszínben
|
|
Látogatás a gyoroki kocsiszínben 2004. július 17.
|
-leállított, romos Ganz motorkocsik
-a felújított Ganz motorkocsi
-az áramaátalakító telep
|
Az Arad-Hegyaljai Motorosított Vasút 1906. novemberében nyílt meg az utazóközönség számára, az ugyanilyen nevű Rt. üzemeltetésében. Az összesen 58 kilométer hosszú, 1000 mm nyomtávolságú vonal Arad központjából vezetett Gyorokon át Máriaradnára és Pankotára. Hét évvel később a vonalat villamosították, és az üzemhez 15 négytengelyes motorkocsit szereztek be a budapesti Ganz gyártól. Az addig használatos benzin-villamos motorkocsikat (melyeket az aradi Weitzer János Gép,- Waggongyár és Vasöntöde Rt. gyártott a vonal megnyitására) poggyászkocsikká építették át.
Az első világháború és a trianoni békediktátum következtében Arad környékét is Romániához csatolták. Ezután a vonalat a román államvasút, a CFR üzemeltette. A GyorokMáriaradna és a GyorokPankota szárnyvonalakon 1991. végén közlekedtek az utolsó vonatok és az öreg Ganz motorocsik is eddig vettek részt a napi forgalomban. Az AradGyorok közti törzsvonal ezután a városi villamoshálózat részévé vált, így manapság különféle régi német és román villamosok közlekednek a vonalon. Az öreg magyar járművek évekig a gyoroki járműtelepen álltak, de az utóbbi években néhányat szétvágtak belőlük. Egy szerelvényt (egy Ganz motorkocsit és egy mellékkocsit) 1995-ben az eredeti tervek szerint felújítottak, mely alkalmanként nosztalgiavonatként közlekedik.
|
|