Az oldalra felkerült:
2006. június 6-án
Újabb gőzös a Mátrában
A Mátravasút büszkesége

    Mint arról már novemberi számunkban hírt adtunk, szeptember óta ismét büszkélkedhet gőzmozdonnyal a személyszállítás megindításának nyolcvanadik évfordulóját ünneplő Mátravasút. Tavaly ősszel a szilvásváradi Szilvi kismozdony költözött át Gyöngyösre, néhány különleges utazás erejéig. A mindkét kisvasutat üzemeltető Egererdő Zrt. azonban nem kívánta gőzmozdonyfütty nélkül hagyni a Szalajka-völgy igen népszerű kisvasútján utazókat sem, így még egy gőzös beszerzése mellett döntött. A megfelelő példányt hosszas keresés után Románia Kárpátokon túli, moldvai területein sikerült fellelni, majd felújításra Nagykanizsára szállítani. A javítás után ismét üzemképessé lett, eredeti, román színterv szerint lefestett gőzmozdonyt április 3-án ünnepélyes keretek között adták át a gyöngyösieknek. A Mátravasút kisgőzöse a „keresztségben” – a helyi diákok javaslatai alapján – a Gyöngyi nevet kapta, melyet méretes betűk hirdetnek oldalán.
    A jármű, hasonlóan további négy magyarországi társához (Kaszón, Csömödéren, Gemencen és Királyréten közlekedik még ilyen mozdony), a jól ismert „resicai” típushoz tartozik. A magyar 490-es sorozatú gőzmozdonyok mintájára a román ipar 1951-től hat éven át több mint száz darabot gyártott ezekből a resicabányai vasműben. Ezt követően, közel harmincévnyi szünet után, 1982-1987 között, amikor a világon már csak Kínában gyártottak új gőzmozdonyokat, még tizenkét darab készült a szászrégeni traktorgyárban az eredeti tervek alapján. Így fordulhat elő az a „furcsaság”, hogy ma Magyarországon a ténylegesen legfiatalabb kisvasúti mozdony a kaszói gőzös, amely elsőként érkezett hozzánk 1997 decemberében, mindössze tizenhárom évesen a felszámolt borszéki kisvasútról. „Gyöngyit” 1953 körül gyártották Resicabányán, ám pontos „születési idejét” nem lehet megállapítani, lévén, hogy két gyári táblája közül az egyiken az 1953-as, míg a másikon az 1954-es évszám olvasható...
    A Mátravasút új büszkesége, a magyar gyakorlatnak megfelelően, elsősorban külön megrendelésre, illetve jeles alkalmakkor fog közlekedni Gyöngyös és Mátrafüred között. A lajosházi szárnyvonalon egyelőre nem (e vonalon idén várhatóan a menetrend szerinti személyforgalom is szünetelni fog), de annak kézzelfogható közelségben levő felújítása, illetve meghosszabbítása után egészen Mátraszentimre és Galyatető közelébe, a Szalajka-házig utazhatunk majd gőzmozdony vontatta kisvonattal.

Szöveg és kép: Jakóts Ádám
Hegyisport és Turista Magazin – 2006. május

Az oldalon szereplő bármely fénykép, vagy írás esetleges további felhasználásának
csak előzetes hozzájárulásommal tudnék örülni!