2007. április 27-én ünnepélyes keretek között üzembe helyezték a Mátravasút GyöngyösLajosháza közötti, felújított szárnyvonalát. A felújítás a Mátrai Fejlesztési Projekt első elemeként valósult meg, melyet vonalhosszabbítás és a leendő új végállomás környezetének turisztikai fejlesztése követ majd.

A mai Mátravasút elődjei 1906-tól kezdődően épültek ki Gyöngyössolymos és Gyöngyös térségében. A legelső, még 600 mm nyomtávolságú kisvasutat (a mai pálya a hazánkban legelterjedtebb 760 mm-es nyomtávolságú) az Egri Érsekségi Uradalom egy részvénytársasággal karöltve építette éppen a most felújított, illetve újjáépíteni szánt vonalszakaszon. A Gyöngyössolymos északi határától Lajosházán át északkeletre vezető vicinálison a Mátra erdeiben kitermelt faanyagot szállították lóvontatású kocsikon. Ettől a szakasztól függetlenül épült meg a kisvasút ismertebb, mátrafüredi vonala, majd a két szakaszt később egyesítették Mátravasút néven.
A ma lajosházi szárnyvonalként emlegetett szakaszon 1968-tól folyik személyszállítás, csak a nyári idényben és hétvégenként. A vonal állapota az ezredforduló idejére jelentősen leromlott, majd ezt követően az évről évre visszatérő árvizek okoztak súlyos károkat a vasúti pályában, minek következtében 2005 júliusában ideiglenes üzemszünet elrendelése vált szükségessé. A felújítás pénzügyi kereteit a tulajdonos

ÁPV Zrt. támogatásával sikerült előteremteni, így 2006 őszén megkezdődhetett a munka. A felújítás során Gyöngyössolymos után egy kilométer hosszan teljesen új pálya épült, míg a fennmaradó szakaszon új ágyazatot fektettek le, és kicserélték a korhadt talpfákat. A lerohanó víz pusztító hatását megakadályozandó kitisztították, és több helyen betonelemekkel építették ki a vízelvezető árkokat.
A fejlesztés második és harmadik ütemében Lajosházától három és fél kilométerrel meghosszabbítják, ill. visszaépítik a vasútvonalat, mely a Galya-tető alatt, a Szalajka-háznál fog végződni. A régi-új szakaszon korábban már üzemelt kisvasút, így nagyobb földmunkákra nem lesz szükség. A nyomvonalon sokfelé még ma is lehet találkozni régi talpfákkal és hidakkal. Az aktív pihenésre vágyók és az iskolások szolgálatára erdei iskolát, tanösvényeket, valamint egy vadbemutatót kívánnak létrehozni a leendő új végállomáson. Az üzemeltető Egererdő Zrt. szándéka szerint az így kialakuló kirándulóközpont alkalmas lesz az erdei turizmus megfelelő keretek között tartására, hogy a kirándulók akarva-akaratlanul se tehessenek kárt az értékes erdőterületekben.
A kisvonatok Gyöngyös és Lajosháza között egyelőre kísérleti menetrenddel, hétvégeken napi három alkalommal közlekednek. Indulás előtt érdemes érdeklődni a kisvasút +36 (37) 320-025-ös telefonszámán.