Az oldalra felkerült:
2010. január 3-án
Szavazzunk a jegypénztárban!
Kisvasutak nehéz helyzetben



    A hagyományos Kárpát-medencei Kisvasúti Találkozót 2009. február 4-én rendezték meg Budapesten. A rendezvényen a magyarországiak mellett képviseltették magukat erdélyi, felvidéki, csehországi és lengyelországi kisvasutak is. A megjelentek néhány szóban ismertették saját vasútjuk helyzetét, elmúlt évi eredményeit, és idei terveit. Berki Zoltán, a Nagybörzsöny-Szob Erdei Kisvasútért Közalapítvány kuratóriumi tagja részletesen ismertette az erdei vasutak nehéz helyzetét. Az Európai Unió szabta jogszabályi feltételek 2008 óta nem teszik lehetővé a korábban megszokott állami költségkiegészítését, így a körülbelül 300-400 millió forintos működési támogatás elmaradása az erdei vasutak létét alapjaiban fenyegeti. Ezek közül is különösen hátrányos helyzetben vannak az erdőgazdasági háttérrel nem rendelkező vonalak.
    E szomorú tény rányomja a bélyegét az egyébként „kiemelt projektként” kezelt Börzsöny Kisvasút (Szob – Márianosztra – Nagyirtás – Nagybörzsöny vonal újjáépítése) jövőjére is. Közel egy évvel ezelőtt már örömmel számoltunk be arról (HTM, 2008/5.), hogy első felújított szakaszán, Szob és Márianosztra között már tavaly májustól vonattal utazhatunk, ez azonban még mind a mai napig nem vált lehetővé, és jelenleg a két külön vonal összekötése (Márianosztra – Nagyirtás szakasz) is függőben van. A borús hangulatot ellensúlyozta kissé, hogy a Lillafüredi Állami Erdei Vasutat ebben az évben az Észak-Magyarország Turizmusáért Nívódíjjal tüntették ki, ezzel elismerve annak a turizmusban betöltött rangos helyét.
    Az idei év újdonsága minden bizonnyal a szobi kisvasút immár tényleges üzemkezdete lesz a tavasz folyamán, valamint a jogi kérdések rendeződése után lehetőleg megkezdődik Nagyirtás felé is az összekötő szakasz építése. A Mátrában folyamatban van a Mátravasút lajosházi szárnyvonalának meghosszabbítása (HTM 2007/6.), ennek földmunkái már elkészültek. Miskolcon egy tavaly elnyert sikeres pályázat eredményeképpen rövidesen megkezdődhet a lillafüredi állomásépület felújítása és ökoturisztikai látogatóközponttá alakítása, Garadna végállomáson egy rendezett állomás építése és egy Mk48-as mozdony korszerűsítése. Kérdéses egyelőre, hogy a miskolci „nagy villamosprojekt” kapcsán mi lesz a sorsa a kisvasút Majláth és Dorottya utca közötti városi szakaszának, melynek felszámolását tervezik, de felmerült, hogy ezt ellentételezendő, a kisvasút végállomása kerüljön át a Diósgyőri Várhoz. Reméljük, hogy az illetékesek ezt a megoldást választják, nem pedig az előző évtizedekből már jól ismert vonalcsonkítást!
    Nekünk, erdőjáró, természetszerető utasoknak szintén kedvesek a kisvasutak, szerelvényeiket gyakran vesszük igénybe a Börzsönyben, a Mátrában, a Zemplénben, vagy a Bükkben. Klasszikus mondás szerint a vasútra – így a kicsire is – leginkább a jegypénztárban lehet „szavazni”, így 2009-ben is minél többször utazzunk ezeken a régmúltat idéző szerelvényeken, segítve ezzel fennmaradásukat!


Szöveg és kép: Jakóts Ádám
Turista Magazin – 2009. március

Az oldalon szereplő bármely fénykép, vagy írás esetleges további felhasználásának
csak előzetes hozzájárulásommal tudnék örülni!