Az oldalra felkerült:
2005. május 29-én
A somogyi lápvidék kisvasútja
A Kaszói Állami Erdei Vasút
2004. május 14. 14:19


Schulek Tibor
Belső-Somogy fenséges tölgyerdejébe, a kaszói lápvidéken kanyargó kisvasút szombati Napjára invitáljuk kedves olvasóinkat. Somogyszob után, Szenta állomáson kell leszállni a Fiumébe tartó Kvarner InterCity-ről, ami csak e napon áll meg itt.


Kis- és nagyvasút Szenta állomáson

Kaszó környékén Somogy megye legnagyobb összefüggő erdőtömbje található, mely az erdőműveléshez szükséges feltáró úthálózattal a legutóbbi időkig nem rendelkezett. Műút építését akkoriban elvetve, 1952-ben az olcsón megépíthető keskeny nyomközű vasútvonal létesítésébe fogtak. Kiindulási pontnak Szenta MÁV állomást határozták meg, hogy a kitermelt faanyagot gyorsan el tudják szállítani szerte az országba, illetve exportálják a „kapitalista Nyugatnak”. A fővonal három év alatt épült meg Rinyáig, Kaszó felé pedig leágazó kitérőt építettek. Érdemes megemlíteni, hogy az új vasút egyes pontjait Simándy László, akkori patronáló megyei vasútügyi előadó miként nevezte el a kaszói őslakosok bevonásával a helyi tájnevek szerint. Így született a Bojszapajta Kitérő, Bojszafenyvesi Csonka, Oroszvágási Kitérő, és még sok „ízletes”, mára elfeledett elnevezés.


Nosztalgiavonat Kaszó állomáson a Karácsony nevű gőzössel

Az erdei vasút 1955-ben kezdte meg működését az akkor korszerű, teherautó fődarabokból épített C-50-es mozdonyokkal, amelyek a mai napig szolgálják a kisvasutat. Alig két év múlva rettenetes szélvihar söpört végig az erdőségen, negyed óra leforgása alatt 40.000 köbméter fát döntve ki. A közérthetőség kedvéért; ez a mennyiség az éves fakitermelés dupláját tette ki. A kidőlt faanyag nem mehetett kárba, ezért egy év alatt gondoskodni kellett az elszállításáról.


Különvonat C-50-es mozdonnyal a Baláta-tó közelében

A megfeszített munka keretében sok ún. repülővágányt építettek, azaz az erdőben mindig ott fektették le a síneket, ahonnan a fákat el kellet szállítani. Amikor elfogyott a kitermelendő fa, a vágányokat felszedték és pár nap alatt máshol rakták le. Az erdészettel szomszédos állami gazdaság számára termény és műtrágya fuvarozását is vállalta a kisvasút, míg a munkásszállítás mellett a helyi utazási igényeket is szolgálta a napi egy pár vonat. A nemzetközi hírű gímszarvas állomány a hivatásos vadászok mellett a politikusokat is a térségbe csábította. Kaszópuszta a pártállami vezetés egyik kedvenc üdülőhelye volt, így gyakran prominens vendégekkel is zakatolt a kisvonat.
Ma nyolc kilométeres vonalon működik a kisvasút, mely közvetlenül a Baláta-tó szomszédságában húzódik. A szigorúan védett terület gyalogosan meg sem közelíthető, de egy madárlesből bepillanthatunk az érintetlen lápvidék világába. A természet megannyi csodáját nem csak a fák felett kell keresni, hiszen védett virágokat és egyéb növényritkaságokat találunk majd’ mindegyik apró tisztáson. Az erdészet 1997-ben gőzmozdonyt vásárolt Erdélyből, a megszüntetett borszéki kisvasútról, hogy a kisvasutak szerelmesei végigpöföghessenek a vonalon. A mozdony december végi érkezéséről a Karácsony nevet kapta. A térség évről évre egyre több turistát fogad, de a természet még őrzi érintetlen mivoltát. E cikk írója is kellemes emlékként tekint vissza kaszói látogatására, a szépséges gyertyános tölgyesekre, a jellegzetes somogyi ízekre és a kaszói emberek vendégszeretetére.


Kisvonat a kaszói erdőben

A szombati Kisvasúti Napon folklórbemutatóval, vasútmodell kiállítással várják az érdeklődőket, valamint egy kis nosztalgiavonatozás után szakavatott vezetővel megtekinthető lesz a Baláta-tó környéke is. Ezenfelül lovaskocsikázásra, szalonnasütésre és teniszezésre is lehetőség van a kaszói üdülőközpontban.

Eredeti cikk az MNO oldalain

Az oldalon szereplő bármely fénykép, vagy írás esetleges további felhasználásának
csak előzetes hozzájárulásommal tudnék örülni!