Az oldalra felkerült:
2005. május 29-én
A gyöngyösi Mátravasút
2004. június 12. 15:52


Schulek Tibor
Jövő szombaton, június 19-én rendezik meg Gyöngyösön a közkedvelt Mátravasút Kisvasúti Napját. A különvonat ez alkalommal a kevésbé ismert lajosházi szárnyvonalra viszi utasait. A részletes program megtekinthető Hajtó Bálint oldalain.

A farkasmályi szőlők mellett
Gyöngyöst a Mátra kapujának nevezik, és mint kedvelt túra kiindulási pontot tartják számon a hazai kirándulók. Akár komoly bakancsosok vagyunk, akár csak egy könnyed sétát tervezünk a Mátraalján, biztos találunk megfelelő turistautat. Mielőtt elindulnánk, érdemes felkészülnünk arra, hogy mit is láthatunk az erdők-mezők mélyén, erre pedig a legnagyszerűbb hely a Mátra Múzeum. Az Orczy-kastély épületében berendezett helytörténeti, geológiai és az élővilágot bemutató kiállítás bátran ajánlható kicsiknek és nagyoknak egyaránt. Különösen érdekes az alagsorban található Mikroárium, ahol élő halakat, rovarokat és hüllőket tanulmányozhatunk. Ha pedig eleget nézelődtünk, akkor az épület mellől induló Mátravasút bordó szerelvényébe szállhatunk, amely elröpít minket a városból az Északi-középhegység lábához.

Kisvonat Mátrafüreden a gőzvontatás alkonyán a ’60-as években
Közel 100 éve történt, hogy 1906-ban uradalmi lóvasút nyílt a Gyöngyöshöz közeli Nagy-völgyben. A kitermelt faanyag elszállításához egyszerűen építhető és fenntartást alig igénylő vasútüzemet hoztak létre. A környék nagybirtokosai egymástól független vonalakat hoztak létre, amelyeket csak 1917-ben kezdtek el összekötni és csak később vezettek be Gyöngyösre. Ekkor már gőzmozdonyokat használtak és 1923-ban új vonalat építettek Gyöngyösbenére, amelyet ma Mátrafüredként ismerünk.

Kisvonat Mátrafüreden 2000 nyarán
Gyöngyössolymos településen bányát nyitottak, amely komoly forgalmat adott a másik fővonalnak, amely később továbbépült Lajosházán keresztül a Szalajka-völgybe. Az államosítás idején került egységes tulajdonba a kisvasút, amely összesen 46 km hosszan kanyargott a Mátrai Erdészet területén. A közúthálózat fokozatos kiépülése, illetve a bánya bezárása miatt a teherforgalom a ’80-as évekre megszűnt, így a helyi hivatásforgalom, illetve a hétvégi kirándulók kiszolgálása lett a kisvasút elsőszámú feladata. A hálózat 18 km-re csökkent és csak két vonalon zajlik személyszállítás.

Télen csak egy kocsival jár a vonat
A Gyöngyös – Mátrafüred vonalon télen-nyáron közlekednek a szerelvények, míg a Lajosháza felé vezető szárnyvonalon csak a nyári idényben hétvégén, illetve iskolaszüneti idején szerdán és pénteken is van forgalom. Sajnálatos, hogy erre a vonalra körülményes eljutni, mert fantasztikus kirándulásokat lehet innen tenni, akár még Galya-tetőre is, ahogy e sorok írója is tette néhány éve. Érdekesség, hogy a gyalogút jókora szakaszon a felszedett egykori kisvasút nyomvonalán halad az erdőben.

Az esti utolsó vonat Gyöngyösre
Az utóbbi években számos vállalkozó fantáziáját mozgatta meg a Mátra még turisztikailag fejleszthető területe, így néhány nagyívű elképzelést is megismerhettünk egy télen-nyáron üzemelő új sípályáról, libegőről és sportközpontról. Figyelemre méltó, hogy majd mindegyik terv tartalmazza a kisvasút Mátrafüredtől történő meghosszabbítását. Számos nyugati példa alapján ezzel, ill. az autóforgalom korlátozásával, a kisvasút aktívan szolgálhatná a természet környezetbarát módon történő megközelítését. Mindemellett hallhattunk egy Gyöngyösön építendő új közlekedési csomópontról is, ami a vasútállomás mellett helyet adna az autóbuszoknak és a kisvonatoknak is a kor követelményeinek megfelelő színvonalon. Ha ezek az elképzelések a közeljövőben nem is valósulnának meg, a kirándulók örömére mindenképpen érdemes lenne egy gőzmozdonyt üzembe állítani, ahogy mostanában azt számos hazai, idegenforgalomra építő kisvasút tette.

Eredeti cikk az MNO oldalain

Az oldalon szereplő bármely fénykép, vagy írás esetleges további felhasználásának
csak előzetes hozzájárulásommal tudnék örülni!