Az oldalra felkerült:
2005. május 29-én
Kisvasút a Fekete-Garam völgyében
2004. június 25. 15:53


Jakóts Ádám
Július 3. a felvidéki Feketebalogi Kisvasút Napja az idei kisvasúti idényben. A XX. század elején, fakitermelési céllal épített 130 kilométeres kisvasúti hálózat egy szakasza ma múzeumvasútként üzemel a Breznóbányához közeli Fekete-Garam völgyében.

A vasút története 1898-ban, a földművelésügyi miniszter azon rendeletével vette kezdetét, amely a Garam völgyében erdei feltáró kisvasút építésére vonatkozó tanulmány elkészítését irányozta elő.


Az MKKA első csoportja Feketebalogon, háttérben a kisvasút és a MÁV különvonata (mozdonyának orra ma a Közlekedési Múzeumnál látható)

Ennek megszületését követően azonnal meg is kezdődött az építkezés, majd az első, Feketebalogtól kiinduló 10,4 km-es szakaszt 1909 januárjában át is adták a forgalomnak. Az akkori nevén Feketebalogi Gazdasági Vasút vonalai fokozatosan bővültek, majd az első világháború alatt hadifoglyokat is bevontak a munkába. A Trianoni békediktátum következtében cseh fennhatóság alá kerülő területen sem állt le a vasútépítés. Az összes szárnyvonal kiépültével a Fekete-Garam környéki kisvasutak hossza meghaladta a 130 kilométert. A kisvasút az 50-es években bonyolította le a legnagyobb forgalmat évi 300 000 köbmétert meghaladó elszállított fával és közel 90 000 főnyi utasával. A vontatást eleinte gőzmozdonyokkal oldották meg, majd a 60-as évektől megjelentek a vonalon a dízelmozdonyok is. A cseh gyártású járművek mellett 1961-ben beszereztek 3 db, a győri Rába gyárban készült, a magyarországi kisvasutakon is használatos Mk48-as mozdonyt is. Gazdasági célú forgalommal 1982-ig üzemelt a vonal, ekkor tervbe vették megszüntetését. A helybéli összefogásnak köszönhetően azonban egy 18 km-es szakaszt sikerült megmenteni, majd a rendszer ideológiájába illő ifjúsági szervezet alakítása után társadalmi munkában megkezdték felújítását, az üzem újbóli, turisztikai célú beindításának előkészítését.


Nosztalgiavonat cseh gőzmozdonnyal 1993-ban

Az első nosztalgiavonat 1992 májusában indult el a felújított Feketebalog – Kisgaram közti 10 km-es szakaszon.
A kisvasút jelenleg – a tavaly átadott 4 km-es felújított szakasszal együtt – mintegy 17 km hosszú vonalon üzemel, májustól szeptemberig naponta, menetrend szerinti közlekedéssel. Hétvégente nosztalgiavonatok is közlekednek. A Feketebalog állomástól a Vidra-völgybe induló 3 km-es szárnyvonal mentén erdei tanösvényt alakítottak ki, melyen az érdeklődők a helyi erdészet történetét és a környék élővilágát ismerhetik meg. A kisvasúton jelenleg 2 db üzemképes gőzmozdony található, illetve felújítás alatt áll egy 1942-ben a MÁVAG-ban gyártott 490-es sorozatú gőzmozdony is. A 7 db cseh eredetű dízelmozdony mellett a magyar Mk48-as mozdonyok újbóli üzembe helyezését is tervezik. Tavaly adták át a felújított M21,004 pályaszámú, 1929-ben szintén a ČKD által gyártott motorkocsit is. Érdekes megjegyezni, hogy ebből a típusból pár évig a MÁV-nál is üzemelt néhány példány, melyek az 1938-ban visszatért területeken található beregszászi kisvasút állományába tartoztak.


A feketebalogi járműtelep (1993)

Télen csak külön megrendelésre közlekednek a kisvonatok, bár a környék ekkor is számos vonzerőt kínál a turistáknak. A kisvasúton utazva is jól megfigyelhetők a hegyoldalakban húzódó sífelvonók, illetve az ezekhez épült szálláshelyek színvonalas szolgáltatásokkal várják a látogatókat, ráadásul a Magas-Tátráéhoz képest jelentősen csekélyebb árakkal.


Mk48-as mozdonyok leállítva

A Magyar Közlekedési Közművelődésért Alapítvány (MKKA) első tanulmányútját 1993-ban indította Feketebalogra, amikor a résztvevők különvonattal utazhattak a kisvasúthoz. Ez a látogatás teremtette meg az alapját annak, hogy a Fekete-Garam völgyében húzódó múzeumi kisvasút – a határon túliak közül elsőként – csatlakozzon a Kisvasúti Napok rendezvénysorozathoz.


Nosztalgiavonat a Vidra-völgyben



Felújításra váró járművek Feketebalogon

Eredeti cikk az MNO oldalain

Az oldalon szereplő bármely fénykép, vagy írás esetleges további felhasználásának
csak előzetes hozzájárulásommal tudnék örülni!