Az oldalra felkerült:
2005. május 29-én
Erdei Múzeumvasút a Börzsönyben
Az újjáéledt Kemencei Erdei Vasút
2004. július 18. 17:44


Jakóts Ádám
Szombaton, július 24-én rendezik meg immár 5. alkalommal a Kemencei Erdei Múzeumvasút Kisvasúti Napját. Idén több újdonság is várja a látogatókat: felújított dízel és villamos mozdonyok, személykocsik, felújított vonalszakasz.

A Börzsöny északi lábánál elterülő Kemence község kisvasútja már 94 éves múltra tekint vissza. A Csarna-patak völgyében futó, 600 mm nyomtávolságú, görpályás kisvasút vágányait 1910-től kezdődően fektették le. Kemence környékén több kisvasút is készült ezidőtájt, Királyháza és Bernecebaráti térségében. Hazánkban a valaha volt legnagyobb kisvasúti hálózat is a Börzsönyben működött, ám a 200 kilométernyi összhosszt meghaladó vonalak egyszerre nem üzemeltek, ill. többüknek nem is volt közvetlen kapcsolata.


A kisvasút járművei Kemence állomáson

A kemencei vasúton – többi társához hasonlóan – az Esztergomi Érsekség birtokairól kitermelt faanyagot fuvarozták le a völgyekből. A kisvasút különlegessége – ennek köszönheti talán megmaradását is –, hogy egyedülállóan 600 mm nyomtávolságú és görpályás rendszerű. Mindez annyit jelent, hogy az üres kocsikat hegymenetben lovakkal (később dízelmozdonyokkal) fölvontatták, majd azok fával rakottan saját súlyuknál fogva legurultak Kemencére, mialatt csak fékezni kellett őket.


Személyvonat halad a strand felé

Ezt a megoldást ilyen nyomtávolság mellett ismereteink szerint másutt nem alkalmazták. A legutóbbi időkig üzemben tartott Kemence-Halyagos közti 7 kilométeres fővonalból több szárnyvonal is kiágazott, azonban a kitermelhető fa elfogytával ezeket fölszedték. Az első dízelmozdonyok 1947-ben jelentek meg Kemencén, melyek közül a P-5-ös még ma is itt üzemel. Az erdei feltáróutak kiépültével a kisvasút szerepe egyre csökkent, az utolsó időben már csak az erdészet dolgozóit szállította, majd 1992-ben forgalmát beszüntették. A mozdonyok és kocsik ekkortól fogva a kemencei fatelepen várták sorsukat, csak egy különvonat kedvéért indultak el újra 1994-ben. A kisvasút pusztulását betetőzni látszott az 1995-ben a Csarna-völgyben levonult árvíz, majd a rekordnagyságú 1999-es felhőszakadás. A völgyben lezúduló víz a kisvasút szinte valamennyi hídját elsodorta, több helyen a töltést is elmosta.


Indulásra kész vonat a P-5-ös mozdonnyal

A vágányok sokfelé a levegőben lógtak, alattuk több méterrel mélyebben új patakmeder képződött. Ilyen állapotában vette pártfogásába a vonalat és járműveit 2000-ben a Kisvasutak Baráti Köre Egyesület (KBK) . A tulajdonos Ipoly Erdő Rt.-től jelképes összegért bérbe vették a vasúti pályát és a kemencei fatelepet, ahol kisvasúti múzeumot is kialakítottak. Céljuk a vonal újbóli elindítása volt, Kemencei Erdei Múzeumvasút néven. A lelkes kisvasútbarátok áldozatos munkával felújítottak közel 2 kilométernyi pályát, melyen a kemencei strandig 2000. július 29-én – az első Kisvasúti Napon – elindulhattak a vonatok. Eleinte 2 mozdony és 4 személykocsi képezte a kisvasút járműállományát. Ez a szám azonban mára megsokszorozódott. A KBK Kemencén gyűjti össze az ország különböző részeiből megmentett mozdonyokat és kocsikat, melyek megszűnő bányavasutakról, ipari kisvasutakról kerülnének a kohóba… Ilyen módon több különleges dízelmozdony mellett ma már 4 akkumulátoros villamos mozdony is a KEMV járműállományához tartozik. Ezek egyike – a szegi kaolinbányából származó EL-9 típusú mozdony – felújítva a szombati Kisvasúti Napon mutatkozik be először az érdeklődőknek. Szintén most lesz először látható az egykori szigetvári kisvasút járműveként közlekedő, Kárászpusztáról megmentett személykocsi is. A teherkocsiból kialakított szükség-személykocsit az utóbbi évtizedekben már csak buszváróként használták az említett településen, egészen addig, amíg a KBK tagjai pár éve fel nem figyeltek rá.


Bányavonat a „strandhíd” fölött

A kemencei valódi különlegesség a többi hazai kisvasút között is. Járművei a „nagy kisvasutakéhoz” képest még kisebbek, dolgozói mind lelkes vasútbarátok, akik szabadidejükből áldoznak a kisvasútra. A 24-ei rendezvényen a járművek megtekintése mellett a résztvevők részesei lehetnek a felújított újabb 1,5 kilométeres szakasz átadásának is, valamint az egyéb színes programoknak.


A bányavonat Szegiből származó „népeskocsija”

Eredeti cikk az MNO oldalain

Az oldalon szereplő bármely fénykép, vagy írás esetleges további felhasználásának
csak előzetes hozzájárulásommal tudnék örülni!