Az oldalra felkerült:
2010. március 13-án

A néhai borsodnádasdi kisvasút nyomában
1997. július 3.

    A Borsodnádasdi Lemezgyár (BNL) egykori kisvasútja több, mint százhúsz éven át üzemelt (kezdetben Bánréve,) Ózd és Borsodnádasd között. Üzeme 1992-ben állt le, amivel megszűnt Magyarország utolsó 1000 mm nyomtávolságú kisvasútja.
    Vonalán az utolsó időkig is főként gőzmozdonyok üzemeltek, köztük a 10-es pályaszámú gép is, ami hazánk, de minden bizonnyal a világ leghosszabb ideig folyamatosan használt gőzmozdonya volt, a maga 119 éves üzemidejével. A gépet 1870-ben gyártották a bécsújhelyi Sigl mozdonygyárban, majd 1989-ben történt leállítása után a Közlekedési Múzeum nagycenki kisvasúti skanzenjébe került.
    Borsodnádasdon jártamkor a gyár területén még megvolt néhány teherkocsi, a 8-as pályaszámú gőzmozdony és a két román gyártású, 1973-ban beszerzett L45H típusú dízelmozdony. A sors fintora (vagy az én „szerencsém”?), hogy pont ezen a napon bontották ki az ózdi országút útátjáróiból a vasúti síneket, illetve építették a kerékpárutat a vasút helyén...

A kisvasút 8-as pályaszámú mozdonya
Ózdon épült 1901-ben, jelenleg magánkézben van.
A 8-as oldalról
„Éljen a szovjet-magyar barátság!”
A 8-as psz-ú gép a szerkocsi felől
Ezek a mozdonyok eredetileg szertartályos kivitelben készültek, szerkocsit csak később kapcsoltak hozzájuk.
A 8-as mozdony oldala, az épület felől
A mozdony „konyhája”
A román dízelmozdonyok pár méterrel hátrébb álltak
A két mozdonyt később eladták Szlovákiába, onnan meg talán Iránba, nem tudni pontosan...
Hazánkban a budapesti Gyermekvasúton is ilyen mozdonyok közlekednek
Sarokütközővel azonban csak a két borsodnádasdi rendelkezett, az 1000 mm-es nyomtáv okán.
L45 H02
L45 H01
Különleges tartálykocsik a gőzmozdony előtt
Ma már gondolom egy sincs belőlük...
Háromtengelyes BNL tartálykocsi
Ezt a kocsit ekkor talán még használták, konténernek...
Egy másik kocsi, valami géppel
Borsodnádasd, néhai vasúti átjáró...
Éppen bontják ki a síneket, háttérben az új bicikliút épül
Egy másik útátjáró, bontás alatt...
Előtérben a jelen, háttérben a múlt
Bontás alatt
Ez volt hazánk utolsó 1000 mm nyomtávolságú kisvasútja...
Ez pedig már Ózd, és a kiállított 9-es pályaszámú gőzmozdony
Épült 1870-ben Bécsújhelyen, a Sigl gyárban
„ÓKÜ 9” békaperspektívából
Ezen a képen jól látszik, hogy a mozdony eredetileg szertartályos kivitelben készült
A gőzös mellett egy másik, kisebb mozdony is helyet kapott a kiállításon
Ózd, MÁV-állomás
Ekkoriban még nem volt ritkaság az M47-es által vontatott személyvonat...

Az oldalon szereplő bármely fénykép, vagy írás esetleges további felhasználásának
csak előzetes hozzájárulásommal tudnék örülni!