|
|
|
|
|
|
|
Az oldalra felkerült: 2010. március 13-án |
|
|
|
|
|
A néhai borsodnádasdi kisvasút nyomában 1997. július 3.
A Borsodnádasdi Lemezgyár (BNL) egykori kisvasútja több, mint százhúsz éven át üzemelt (kezdetben Bánréve,) Ózd és Borsodnádasd között. Üzeme 1992-ben állt le, amivel megszűnt Magyarország utolsó 1000 mm nyomtávolságú kisvasútja.
Vonalán az utolsó időkig is főként gőzmozdonyok üzemeltek, köztük a 10-es pályaszámú gép is, ami hazánk, de minden bizonnyal a világ leghosszabb ideig folyamatosan használt gőzmozdonya volt, a maga 119 éves üzemidejével. A gépet 1870-ben gyártották a bécsújhelyi Sigl mozdonygyárban, majd 1989-ben történt leállítása után a Közlekedési Múzeum nagycenki kisvasúti skanzenjébe került.
Borsodnádasdon jártamkor a gyár területén még megvolt néhány teherkocsi, a 8-as pályaszámú gőzmozdony és a két román gyártású, 1973-ban beszerzett L45H típusú dízelmozdony. A sors fintora (vagy az én szerencsém?), hogy pont ezen a napon bontották ki az ózdi országút útátjáróiból a vasúti síneket, illetve építették a kerékpárutat a vasút helyén...
|
|
A kisvasút 8-as pályaszámú mozdonya Ózdon épült 1901-ben, jelenleg magánkézben van.
|
|
A 8-as oldalról Éljen a szovjet-magyar barátság!
|
|
A 8-as psz-ú gép a szerkocsi felől Ezek a mozdonyok eredetileg szertartályos kivitelben készültek, szerkocsit csak később kapcsoltak hozzájuk.
|
|
A 8-as mozdony oldala, az épület felől
|
|
A mozdony konyhája
|
|
A román dízelmozdonyok pár méterrel hátrébb álltak A két mozdonyt később eladták Szlovákiába, onnan meg talán Iránba, nem tudni pontosan...
|
|
Hazánkban a budapesti Gyermekvasúton is ilyen mozdonyok közlekednek Sarokütközővel azonban csak a két borsodnádasdi rendelkezett, az 1000 mm-es nyomtáv okán.
|
|
L45 H02
|
|
L45 H01
|
|
Különleges tartálykocsik a gőzmozdony előtt Ma már gondolom egy sincs belőlük...
|
|
Háromtengelyes BNL tartálykocsi
|
|
Ezt a kocsit ekkor talán még használták, konténernek...
|
|
Egy másik kocsi, valami géppel
|
|
Borsodnádasd, néhai vasúti átjáró...
|
|
Éppen bontják ki a síneket, háttérben az új bicikliút épül
|
|
Egy másik útátjáró, bontás alatt...
|
|
Előtérben a jelen, háttérben a múlt
|
|
Bontás alatt Ez volt hazánk utolsó 1000 mm nyomtávolságú kisvasútja...
|
|
Ez pedig már Ózd, és a kiállított 9-es pályaszámú gőzmozdony Épült 1870-ben Bécsújhelyen, a Sigl gyárban
|
|
ÓKÜ 9 békaperspektívából
|
|
Ezen a képen jól látszik, hogy a mozdony eredetileg szertartályos kivitelben készült
|
|
A gőzös mellett egy másik, kisebb mozdony is helyet kapott a kiállításon
|
|
Ózd, MÁV-állomás Ekkoriban még nem volt ritkaság az M47-es által vontatott személyvonat...
|
|
|