|
|
 |
 |
|
 |
|
Az oldalra felkerült: 2005. május 29-én |
|
 |
|
|
|
|
A Zselici Csühögő Az Almamelléki Állami Erdei Vasút Kisvasúti Napja április 17. 2004. április 16. 15:32
Jakóts Ádám
Szombaton rendezik meg immár hagyományosan a Baranya megyei Almamelléken a 103 éves, Zselici Csühögő becenevű kisvasút Napját. A festői szépségű tájon futó kisvonat egész nap közlekedni fog, de ezen kívül különféle színes programokat is kínálnak a rendezők.
Szombaton
rendezik meg – immár hagyományosan – a Baranya megyei Almamelléken a
103 éves, Zselici Csühögő becenevű kisvasút Napját. A festői
szépségű tájon futó kisvonat egész nap közlekedni fog, de ezen kívül
különféle színes programokat is kínálnak a rendezők. Almamelléken
kisvasúti múzeum, a sasréti végállomás melletti tisztáson pedig
játszóház, vasútmodell-kiállítás és kézműves sátrak várják a
kirándulni vágyókat, de akár az íjászatot is ki lehet majd próbálni.
A két végállomás között a kisvonattal vívott futó- és
kerékpárversenyre is benevezhetnek a vállalkozó szellemű résztvevők.
A kisvasút építésének gondolata a MÁV normál nyomtávolságú
Kaposvár – Szigetvár vonalának 1899-es megnyitását követően merült
fel. A megvalósítás báró Biedermann Rezső nevéhez fűződik, az ő
kezdeményezésére épült meg 1901-ben az Almamellék átrakóállomásról
induló 7,2 km hosszú kisvasút 600 mm-es nyomtávolsággal – akkori
nevén – Németlukafa településig. 1925-ben fektetették le az ebből a
vonalból kiágazó szárnyvonalat, mely a sasréti vadászkastélyhoz
vezet. A kisvasút elsődleges feladata a báró sasréti és lukafai
erdeiben kitermelt faanyag nagyvasúthoz szállítása volt, de a
lóvontatású szerelvényeken jutott hely a környék mezőgazdasági
terményeinek is. Kezdetektől fogva végeztek személyszállítást is,
mivel Sasréten ebben az időben iskola működött, amit szintén báró
Biedermann építtetett a környéken élő gyermekek számára. A pusztai
gyerekek akkoriban ló vontatta nyitott, fapados lórékon (kis,
kéttengelyes nyitott teherkocsi) utazhattak az iskolába nap, mint
nap. A lóvontatás egészen 1955-ig tartott, ekkor jelentek meg az
első motoros mozdonyok, majd 1965-ben érkeztek a ma is használatos
C-50-es típusú dízelmozdonyok. A kezdetleges személykocsikat
1959-ben váltotta fel egy kicsit komfortosabb, zárt, de még mindig
inkább teherkocsira emlékeztető kocsi, majd 1966-ban érkezett az a
két zárt kocsi, melyekkel még ma is utazhatunk a kisvasúton. A maguk
idejében luxusszámba mentek a kályhafűtéses, villanyvilágításos,
puha bőrüléses személykocsik. Nem túlzás azonban kijelenteni, hogy
még ma is, hiszen kisvasútjaink szinte mindegyikén csak fapados
kocsikon utazhatunk… Az 1945-ben államosított kisvasút vonalai
többször is változtak. Szárnyvonalak épültek és szűntek meg, illetve
értékelődtek át az erdőfeltárás függvényében. Így vált fővonallá a
később meghosszabbított egykori sasréti szárny, és vált
mellékvonallá a lerövidült lukafai szakasz. 1977-ben megszüntették a
Kaposvár – Szigetvár közti nagyvasutat. A környék fejlődésének
visszaesése mellett ez majdnem a kisvasút vesztét is okozta.
Megszűnt ugyanis a nagyvasúti átrakási lehetőség, így nem volt többé
értelme a környéken kitermelt javak Almamellékre szállításának. A
teherforgalom fokozatosan csökkent, bár teljesen csak az 1990-es
évekre szűnt meg. Ekkortól fogva a kisvasút kizárólag
személyszállítást végez. Az elnéptelenedett Lukafa utolsó lakójának
1995 körüli elköltözése óta a kisvonatok csak Sasrét felé
közlekednek, a lukafai szárnyvonalra csak külön kérésre mennek ki. A
menetrend azonban nem kedvez a turistáknak. A csak hétköznapokon
közlekedő napi 1 vonatpár az erdőgazdaság dolgozóinak igényeihez
igazodik, így Almamellékről Sasrétre reggel fél 7-kor, majd vissza
délután 4 órakor indul. A kirándulók így igazándiból csak különvonat
rendelése esetén vonatozhatnak, igaz, ez még egy kisebb csoport
számára sem drága, ráadásul ez esetben a vonat az ő igényeik szerint
közlekedik.

Mellesleg
megjegyezzük, hogy Budapestről indulva – tömegközlekedési eszközöket
igénybe véve – is lehetséges utazni a menetrend szerinti kisvonaton,
úgy, hogy aznap még haza is érünk! Az igazán kalandvágyóknak ezt
ajánljuk! Kaposvárig vonattal, majd onnan az 1977-ben megszüntetett
vicinális helyett közlekedő autóbusszal kell utaznunk a „Terecsenyi
elágazás” nevű megállóig, ahonnan gyalogosan közelíthető meg a
sasréti végállomás. E sorok írója is ezt választotta, amikor a
„március eleji télben” idelátogatott, igaz az autóbusztól való 4-5
km-es gyaloglást kicsit alábecsülte. Mivel nem mindenkinek lehet
olyan szerencséje, hogy éppen akkor jön arra a három sasréti
lakoshoz igyekvő postás, ezért javasoljuk, hogy ne csak fél órát
szánjon erre az útra… Ez esetben elérhetjük a 16:00 órakor (vagy
előtte néhány perccel) induló menetrend szerinti járatot, ahol –
mint „átlagos utas” – igazi meglepetést jelenthetünk a munkából
kisvonattal hazatérő megfáradt erdészeknek. Kisvasútbarát körökben
már szinte legenda, ha valakinek sikerül egy ilyen alkalommal jegyet
váltania a vonaton – itt ugyanis a világon egyedülállóan
gyakorlatilag vendégként kezelik a ritka utazót… A közel félórás
kisvonatozás során utunk páratlanul szép vidéken vezet keresztül. A
sasréti vadászkastély (ami egyébként szállóként üzemel) és az erdei
iskola melletti tavacska elhagyása után egy vadkerítés mellett
zakatolunk tovább, amit rövidesen egy újonnan létesített halastó
követ. A „márciusi télben” az átellenes hófödte domboldalon tucatnyi
szarvas és őz vonult a lemenő nap fényében. Ezután még tíz perc és
néhány kanyar után megérkeztünk Almamellékre. Menetrend szerinti
utazásunk végén a kisvasúthoz itt autóbusz csatlakozás van, amivel
Szigetvárra utazhatunk be, ahonnan már vonattal térhetünk haza
Budapestre.

A több
napot itt töltők számára e vidék még számos látnivalót kínál. Az
üzemeltető Mecseki Erdészeti Rt. felismerte a kisvasútban és
környékében rejlő lehetőségeket, így igyekszik bővíteni turisztikai
kínálatát. Sasréten a Biedermann család egykori kastélya arborétum
jellegű parkjával ma a vadászvendégek fogadására szolgál. Ennek
közelében várja a látogatókat a 190 éves védett ősbükkösben
kialakított tanösvény és a Kikerics Természetismereti Központ erdei
iskolája. Az almamelléki egykori MÁV állomásépület egyik
helyiségében kisvasúti múzeumot alakítottak ki, kertjében
fajátszótér várja a gyerekeket. A közeli Ibafa híres pipamúzeumát is
feltétlenül érdemes megtekinteni, de ha Szigetvár felé vesszük
utunkat, megpihenhetünk a Magyar-Török Barátság Parkban is, ahol a
két nagy ellenfél – Zrínyi Miklós és Szulejmán – szobrai és a
szultán jelképes sírja látható. Szigetváron Zrínyi várának
megtekintése és egy kellemes séta után kipihenhetjük fáradalmainkat
a télen-nyáron nyitva tartó termálfürdőben is. Vasútbarát
érdeklődőknek további „izgalmakat” jelenthet az egykori nagyvasúti
vonal emlékeinek felkutatása, hiszen az egykori töltések, hidak,
állomásépületek és bakterházak sok helyen még ma is megtalálhatóak,
igaz azóta megváltozott rendeltetéssel. Szombaton
rendezik meg – immár hagyományosan – a Baranya megyei Almamelléken a
103 éves, Zselici Csühögő becenevű kisvasút Napját. A festői
szépségű tájon futó kisvonat egész nap közlekedni fog, de ezen kívül
különféle színes programokat is kínálnak a rendezők. Almamelléken
kisvasúti múzeum, a sasréti végállomás melletti tisztáson pedig
játszóház, vasútmodell-kiállítás és kézműves sátrak várják a
kirándulni vágyókat, de akár az íjászatot is ki lehet majd próbálni.
A két végállomás között a kisvonattal vívott futó- és
kerékpárversenyre is benevezhetnek a vállalkozó szellemű
résztvevők.
Eredeti cikk az MNO oldalain
|
|
|