A Trianoni békediktátum által kétharmad részétől megfosztott ország elveszítette legjelentősebb erdőségeit, bányavidékeit. Ezért kellett növelni a fakitermelést a Bükk erdeiben is, melynek elősegítésére épült meg a Szinva-patak festői szépségű völgyének kisvasútja.
Fotótehervonat Lillafüreden 2004. január 30-án
Az első fával rakott szerelvény 1920-ban
indult el a ma 14 km hosszú Miskolc – Lillafüred – Garadna
fővonalon. A Mahócáig még ma is üzemelő, 20 km hosszú Papírgyár és
Farkasgödör-Örvénykő közti szárnyvonala több szakaszban, 1947-ig
épült meg. A Diósgyőri Vasgyár szükségleteinek kielégítésére szenet
és dolomitot is szállítottak a kisvasúton. Lillafüred fejlődése és a
Palota Szálló 1930-as megnyitása meghozta a személyforgalom
fellendülését is. A magas rangú vendégek akár az 1929-ben üzembe
helyezett motorvonat luxuskocsijával is utazhattak. A
legforgalmasabb időszak az 1950-es évek voltak, amikor a kisvonatok
teljesítménye elérte az évi 300.000 utast és a 1,5 millió árutonna
kilométert.
Különvonat PuskaporosonA személyforgalmat
ebben az időben ráadásul a motorszerelvény nélkül kellett megoldani,
mivel azt az erdőgazdaság – fölső utasításra – kénytelen volt
kölcsönadni a budapesti Úttörővasútnak. A kisvasút hanyatlása a
teherforgalom fokozatos közútra terelésével a ’60-as években vette
kezdetét. Az utolsó tehervonat 1989-ben zakatolt végig a pályán, így
azóta a kisvasút kizárólagos feladata a turizmus szolgálata.
Személyvonat Garadna állomáson 1999. december 30-ánA Lillafüredi Állami Erdei Vasutat (LÁEV)
méltán nevezhetjük az ország talán legérdekesebb vonalvezetésű
kisvasútjának. A hegyvidéki pályát különleges viaduktok és alagutak
tagolják, mely előbb városi szakaszon, majd sűrű erdőben halad.
Személykocsijainak szinte mindegyike muzeális érték, közel
valamennyi a megnyitás idejéből származik. Itt található hazánk
egyetlen üzemképes szerkocsis kisvasúti gőzmozdonya, mely 1999-es
felújítását követően alkalmanként ismét közlekedik, felidézve a régi
idők mozdonyfüstös hangulatát. A mai Magyarországon ez az egyetlen
olyan kisvasúti gőzmozdony, ami üzembe helyezése óta ugyanazon
vasútüzem szolgálatában maradt meg az utókornak.
A kisvasút C-50-es mozdonya
A kisvasút és
környéke színes kínálattal várja az idelátogatókat. A miskolci
végállomás közelében megtekinthetjük a Nagy Lajos korabeli Diósgyőri
Várat, a papírgyári múzeumot, majd a kisvonattal Lillafüredre
érkezve az itt található barlangokat, vagy a Herman Ottó Emlékházat.
A Hámori-tavon csónakázva megcsodálhatjuk a környéket szimbolizáló
Palota Szálló impozáns épületét, hallgatva a madarak csicsergését,
vagy a hegyoldalban futó kisvasút zakatolását. A felsőhámori
Kohászati Múzeum és az újmassai Őskohó a jelenleg végnapjait élő
borsodi kohászat hajdanvolt dicsőségét hirdeti. Garadnán az
Erdészeti Gyűjtemény és a tavaly felavatott Pisztráng Tanösvény, míg
a mahócai vonal mentén a Varbói Tanösvény várja az érdeklődőket.
Különvonat a „Lilla” nevű gőzmozdonnyal 2001. november 7-én
Az utóbbi években sokféle fejlesztés valósult
meg a kisvasúton. A Westel támogatásával korszerűsítették az üzemi
kommunikációt és a Bobó Kft. nyújtotta műszaki háttérnek
köszönhetően lehetővé vált a személykocsik légfékrendszerrel való
felszerelése is. Idén már a Mahócára közlekedő vonatokat az
országban elsőként légfékkel felszerelt C-50-es típusú dízelmozdony
fogja továbbítani. 2002 óta a nyári főszezonban Lillafüred és
Garadna között, míg télen hétvégenként több vonat közlekedik a
fővonalon. Tavaly felújították a miskolci várótermet és környékét,
ahol – az országban elsőként – az összes kisvasútról elhelyeztek
tájékoztató anyagot.
A kisvasúton használt mozdonytípusok
A jövő
tervei között is számtalan fejlesztés szerepel. 75. születésnapjára
való tekintettel Miskolc Város segítségével szeretnék visszahozni a
kisvasútra a motorszerelvény egy részét, ami 1990 óta a budapesti
Gyermekvasút járműparkját képezi. A minden szállal a lillafüredi
tájhoz és a Palota Szállóhoz kötődő nosztalgia motorvonat külön
vonzerőt jelenthetne a borsodi megyeszékhelynek. A közeljövőben
várható a Szerencsi Cukorgyár B-26-os típusú mozdonyának üzembe
helyezése a LÁEV-nél. A C-50-esek elődjének tekintett dízelmozdony
utolsó megmaradt példánya igazi különlegességet jelent majd a
vasútbarátoknak. A környék nagyszabású fejlesztési elképzelései
között szerepel Bánkút kisvasúttal való megközelíthetőségének
megoldása a lillafüredi és szilvásváradi kisvasutak felől. A több
libegő és a Bükk-fennsíkon új kisvasút építését magában foglaló terv
megvalósulásával élményekben gazdag, környezetbarát módon válna
elérhetővé a bánkúti síközpont.
Most szombaton rendezik meg a
Kisvasút Napját. A rendezvény résztvevői gőzmozdony vontatta
különvonattal utazhatnak Garadnára, ezáltal valamit megérezve a
környék varázsából. Valószínűleg senkinek sem jut majd eszébe, hogy
a kisvasút léte talán az I. Világháború elvesztésének „köszönhető”…
A LÁEV motorvonat a budapesti Gyermekvasúton 1999-ben