Belső-Somogy fenséges tölgyerdejébe, a kaszói lápvidéken kanyargó kisvasút szombati Napjára invitáljuk kedves olvasóinkat. Somogyszob után, Szenta állomáson kell leszállni a Fiumébe tartó Kvarner InterCity-ről, ami csak e napon áll meg itt.
Kis- és nagyvasút Szenta állomáson
Kaszó
környékén Somogy megye legnagyobb összefüggő erdőtömbje található,
mely az erdőműveléshez szükséges feltáró úthálózattal a legutóbbi
időkig nem rendelkezett. Műút építését akkoriban elvetve, 1952-ben
az olcsón megépíthető keskeny nyomközű vasútvonal létesítésébe
fogtak. Kiindulási pontnak Szenta MÁV állomást határozták meg, hogy
a kitermelt faanyagot gyorsan el tudják szállítani szerte az
országba, illetve exportálják a „kapitalista Nyugatnak”. A fővonal
három év alatt épült meg Rinyáig, Kaszó felé pedig leágazó kitérőt
építettek. Érdemes megemlíteni, hogy az új vasút egyes pontjait
Simándy László, akkori patronáló megyei vasútügyi előadó miként
nevezte el a kaszói őslakosok bevonásával a helyi tájnevek szerint.
Így született a Bojszapajta Kitérő, Bojszafenyvesi Csonka,
Oroszvágási Kitérő, és még sok „ízletes”, mára elfeledett elnevezés.
Nosztalgiavonat Kaszó állomáson a Karácsony nevű
gőzösselAz erdei vasút 1955-ben kezdte meg
működését az akkor korszerű, teherautó fődarabokból épített C-50-es
mozdonyokkal, amelyek a mai napig szolgálják a kisvasutat. Alig két
év múlva rettenetes szélvihar söpört végig az erdőségen, negyed óra
leforgása alatt 40.000 köbméter fát döntve ki. A közérthetőség
kedvéért; ez a mennyiség az éves fakitermelés dupláját tette ki. A
kidőlt faanyag nem mehetett kárba, ezért egy év alatt gondoskodni
kellett az elszállításáról.
Különvonat C-50-es mozdonnyal a Baláta-tó
közelébenA megfeszített munka keretében sok ún.
repülővágányt építettek, azaz az erdőben mindig ott fektették le a
síneket, ahonnan a fákat el kellet szállítani. Amikor elfogyott a
kitermelendő fa, a vágányokat felszedték és pár nap alatt máshol
rakták le. Az erdészettel szomszédos állami gazdaság számára termény
és műtrágya fuvarozását is vállalta a kisvasút, míg a
munkásszállítás mellett a helyi utazási igényeket is szolgálta a
napi egy pár vonat. A nemzetközi hírű gímszarvas állomány a
hivatásos vadászok mellett a politikusokat is a térségbe csábította.
Kaszópuszta a pártállami vezetés egyik kedvenc üdülőhelye volt, így
gyakran prominens vendégekkel is zakatolt a kisvonat.
Ma nyolc
kilométeres vonalon működik a kisvasút, mely közvetlenül a Baláta-tó
szomszédságában húzódik. A szigorúan védett terület gyalogosan meg
sem közelíthető, de egy madárlesből bepillanthatunk az érintetlen
lápvidék világába. A természet megannyi csodáját nem csak a fák
felett kell keresni, hiszen védett virágokat és egyéb
növényritkaságokat találunk majd’ mindegyik apró tisztáson. Az
erdészet 1997-ben gőzmozdonyt vásárolt Erdélyből, a megszüntetett
borszéki kisvasútról, hogy a kisvasutak szerelmesei
végigpöföghessenek a vonalon. A mozdony december végi érkezéséről a
Karácsony nevet kapta. A térség évről évre egyre több turistát
fogad, de a természet még őrzi érintetlen mivoltát. E cikk írója is
kellemes emlékként tekint vissza kaszói látogatására, a szépséges
gyertyános tölgyesekre, a jellegzetes somogyi ízekre és a kaszói
emberek vendégszeretetére.
Kisvonat a kaszói erdőben
A szombati
Kisvasúti Napon folklórbemutatóval, vasútmodell kiállítással várják
az érdeklődőket, valamint egy kis nosztalgiavonatozás után
szakavatott vezetővel megtekinthető lesz a Baláta-tó környéke is.
Ezenfelül lovaskocsikázásra, szalonnasütésre és teniszezésre is
lehetőség van a kaszói
üdülőközpontban.