|
|
 |
 |
|
 |
|
Az oldalra felkerült: 2005. május 29-én |
|
 |
|
|
|
|
A gyöngyösi Mátravasút 2004. június 12. 15:52
Schulek Tibor
Jövő szombaton, június 19-én rendezik meg Gyöngyösön a közkedvelt Mátravasút Kisvasúti Napját. A különvonat ez alkalommal a kevésbé ismert lajosházi szárnyvonalra viszi utasait. A részletes program megtekinthető Hajtó Bálint oldalain.
 |
A farkasmályi szőlők mellett |
Gyöngyöst a Mátra
kapujának nevezik, és mint kedvelt túra kiindulási pontot tartják
számon a hazai kirándulók. Akár komoly bakancsosok vagyunk, akár
csak egy könnyed sétát tervezünk a Mátraalján, biztos találunk
megfelelő turistautat. Mielőtt elindulnánk, érdemes felkészülnünk
arra, hogy mit is láthatunk az erdők-mezők mélyén, erre pedig a
legnagyszerűbb hely a Mátra Múzeum. Az Orczy-kastély épületében
berendezett helytörténeti, geológiai és az élővilágot bemutató
kiállítás bátran ajánlható kicsiknek és nagyoknak egyaránt.
Különösen érdekes az alagsorban található Mikroárium, ahol élő
halakat, rovarokat és hüllőket tanulmányozhatunk. Ha pedig eleget
nézelődtünk, akkor az épület mellől induló Mátravasút bordó
szerelvényébe szállhatunk, amely elröpít minket a városból az
Északi-középhegység lábához.
 |
Kisvonat
Mátrafüreden a gőzvontatás alkonyán a ’60-as években |
Közel 100 éve
történt, hogy 1906-ban uradalmi lóvasút nyílt a Gyöngyöshöz közeli
Nagy-völgyben. A kitermelt faanyag elszállításához egyszerűen
építhető és fenntartást alig igénylő vasútüzemet hoztak létre. A
környék nagybirtokosai egymástól független vonalakat hoztak létre,
amelyeket csak 1917-ben kezdtek el összekötni és csak később
vezettek be Gyöngyösre. Ekkor már gőzmozdonyokat használtak és
1923-ban új vonalat építettek Gyöngyösbenére, amelyet ma
Mátrafüredként ismerünk.
 |
Kisvonat
Mátrafüreden 2000 nyarán |
Gyöngyössolymos
településen bányát nyitottak, amely komoly forgalmat adott a másik
fővonalnak, amely később továbbépült Lajosházán keresztül a
Szalajka-völgybe. Az államosítás idején került egységes tulajdonba a
kisvasút, amely összesen 46 km hosszan kanyargott a Mátrai Erdészet
területén. A közúthálózat fokozatos kiépülése, illetve a bánya
bezárása miatt a teherforgalom a ’80-as évekre megszűnt, így a helyi
hivatásforgalom, illetve a hétvégi kirándulók kiszolgálása lett a
kisvasút elsőszámú feladata. A hálózat 18 km-re csökkent és csak két
vonalon zajlik személyszállítás.
 |
Télen
csak egy kocsival jár a vonat |
A Gyöngyös –
Mátrafüred vonalon télen-nyáron közlekednek a szerelvények, míg a
Lajosháza felé vezető szárnyvonalon csak a nyári idényben hétvégén,
illetve iskolaszüneti idején szerdán és pénteken is van forgalom.
Sajnálatos, hogy erre a vonalra körülményes eljutni, mert
fantasztikus kirándulásokat lehet innen tenni, akár még Galya-tetőre
is, ahogy e sorok írója is tette néhány éve. Érdekesség, hogy a
gyalogút jókora szakaszon a felszedett egykori kisvasút nyomvonalán
halad az erdőben.
 |
Az esti
utolsó vonat Gyöngyösre |
Az utóbbi években
számos vállalkozó fantáziáját mozgatta meg a Mátra még
turisztikailag fejleszthető területe, így néhány nagyívű elképzelést
is megismerhettünk egy télen-nyáron üzemelő új sípályáról, libegőről
és sportközpontról. Figyelemre méltó, hogy majd mindegyik terv
tartalmazza a kisvasút Mátrafüredtől történő meghosszabbítását.
Számos nyugati példa alapján ezzel, ill. az autóforgalom
korlátozásával, a kisvasút aktívan szolgálhatná a természet
környezetbarát módon történő megközelítését. Mindemellett
hallhattunk egy Gyöngyösön építendő új közlekedési csomópontról is,
ami a vasútállomás mellett helyet adna az autóbuszoknak és a
kisvonatoknak is a kor követelményeinek megfelelő színvonalon. Ha
ezek az elképzelések a közeljövőben nem is valósulnának meg, a
kirándulók örömére mindenképpen érdemes lenne egy gőzmozdonyt üzembe
állítani, ahogy mostanában azt számos hazai, idegenforgalomra építő
kisvasút tette.
Eredeti cikk az MNO oldalain
|
|
|