A Magyarországon leghosszabb a csömödéri kisvasút június 26-án szombaton várja vendégeit kisvasúti napja alkalmából. A még ma is alapvetően faanyagszállítási feladattal üzemelő 109 km-es hálózat egy részén turistavonatok is közlekednek a nyári idényben.
A csömödéri minden bizonnyal hazánk egyik
legdinamikusabban fejlődő kisvasútja, ami elsősorban annak
köszönhető, hogy jelenleg is főként eredeti, gazdasági célú
feladatát látja el. A teherforgalom bevételei könnyebben lehetővé
teszik a turisztikai célú fejlesztéseket is. A jelenlegi 109
kilométeres hálózat 2000-ben, a csömödéri és a lenti vonalak
összekötésével jött létre, így az egyesült vasútüzem átvehette a
Magyarország leghosszabb kisvasútja megtisztelő címet a kecskeméti
vonaltól.
Az Ábel nevű gőzös Csömödér állomáson
A
csömödéri vonalak építése 1918-ban vette kezdetét a
Csömödér-Szentpéterfölde szakasszal, majd 1944-ig több lépcsőben
épült meg a több szárnyvonalat és kisebb elágazást magában foglaló
hálózat. Az Eszterházy-hitbizomány Bánokszentgyörgy környéki
erdeinek faállományát megvásárló zágrábi és csáktornyai kereskedők
ezután gőzüzemű kisvasúton jutatták el a fát a csömödéri nagyvasúti
átrakóra. A kereskedők hasznát látva a hitbizomány 1922-től saját
kezébe vette a fakitermelést, ami a vasúthálózat bővítése mellett a
csömödéri fűrészüzem felépültét is magával hozta. A 30-as években
kezdődő olajfeltárás nyomán is akadt feladata a kisvasútnak. A
bázakerettyei kutak építéséhez szükséges csöveket és építőanyagokat,
valamint a munkásokat is kisvonat szállította a helyszínre. A
csömödéri vasút- és fűrészüzemet 1945-ben államosították. A
kisvasúti vonalak hossza ekkor 60 km-t tett ki.
Kisvonat az egyik nem közforgalmú szárnyvonalonA vonóerő gerincét képező, ma is
használatos C–50-es mozdonyok első példánya 1962-ben jelent meg
Csömödéren, majd a gőzvonatás 1965-ben meg is szűnt. Az egykori
gőzösök közül a legendás Hany Istók nevűt a nagycenki
járműskanzenben, egy másikat pedig a csömödéri állomáson állítottak
ki. Hany Istók első szolgálati helye a hansági kisvasutakon volt,
nevét ott kapta a vidék mondai alakja után. A gőzüzem történetében
új fejezet kezdődött 1999-ben, amikor üzembe állították az erdélyi
borszéki kisvasútról vásárolt Ábel nevű gőzmozdonyt. Ábel viszont
már nosztalgiából, a kisvasút turisztikai vonzerejének növelése
érdekében érkezett Csömödérre. A nyári idényben hétvégenként
menetrend szerint közlekedik is, amennyiben a tűzgyújtási tilalom
ezt nem akadályozza. Lentiben – szintén az Eszterházy tulajdonú
erdők feltárása céljából – 1924-től kezdődött a kisvasútépítés
Szilvágy község irányába. A gőzüzemre berendezett vonalak zöme
1928-ig épült meg, majd – a csömödérihez hasonlóan – az 1945-ös
államosítást követően is hajtottak végre némi bővítést.
Személyvonat érkezik a töröszneki hídhozA
Szilvágy környéki erdőkből egészen a 2000-ben megvalósult
vonalösszekötésig az 1923-ban épült lenti fűrészüzembe hordták a
kitermelt fát. A különálló vasút hossza közel 27 km volt.
A
csömödéri és lenti vonalak összekötésének gondolata a 90-es évek
elején merült fel főként gazdasági okokból, de 1997-ben kezdődött
megvalósításánál már a turisztikai szempontok is érvényesültek. A
lenti termálfürdő és uszoda, vagy Zrínyi egykori várának maradványai
széleskörű vonzerőt jelentenek. Az új, 6,6 km hosszú összekötő
szakasz megépülte és a Lentibe tartó régi vonal megerősítése után a
személyvonatok már 32 km-es szakaszon, Lenti–Kistolmács között
közlekednek. Az erdők-mezők között zakatoló, vadregényes tájon futó
kisvasút végállomása a Csömödértől 18 kilométerre levő Kistolmács. A
közeli mesterségesen létrehozott tó horgászásra és fürdőzésre
egyaránt alkalmas, így egész napos kikapcsolódást nyújthat az
idelátogatóknak. A vasútbarátok számára több különlegességet is
tartogat a Csömödéri ÁEV.
Kisvonat vadonatúj pályán
Itt található az
egyetlen üzemképes mechanikus hajtásrendszerű Mk48-as típusú
dízelmozdony, mely évtizedes szegedi szakközépiskolai veszteglése,
majd felújítása után 2000-ben került Csömödérre a nehéz tehervonatok
továbbításának megkönnyítésére. Tavaly fejeződött be egy régi,
Nyíregyházáról selejtezetten vásárolt személykocsi felújítása, mely
szalonkocsivá alakítva a magyar kisvasutak egyik ékessége.
A
jövő szombaton megrendezésre kerülő kisvasúti napon
különvonatozással és a vasútüzem bemutatásával várják az
érdeklődőket. A részletes program megtekinthető Hajtó Bálint oldalain

, de felvilágosítás kapható a
(20) 916-9633-as telefonszámon is Arany Balázsnál.
A selejtezett kocsiból kialakított szalonkocsi utastere