Július 3. a felvidéki Feketebalogi Kisvasút Napja az idei kisvasúti idényben. A XX. század elején, fakitermelési céllal épített 130 kilométeres kisvasúti hálózat egy szakasza ma múzeumvasútként üzemel a Breznóbányához közeli Fekete-Garam völgyében.
A vasút története 1898-ban, a földművelésügyi miniszter azon rendeletével vette kezdetét, amely a Garam völgyében erdei feltáró kisvasút építésére vonatkozó tanulmány elkészítését irányozta elő.
Az MKKA első csoportja Feketebalogon, háttérben a kisvasút és a MÁV különvonata (mozdonyának orra ma a Közlekedési Múzeumnál látható)
Ennek megszületését követően azonnal meg is
kezdődött az építkezés, majd az első, Feketebalogtól kiinduló 10,4
km-es szakaszt 1909 januárjában át is adták a forgalomnak. Az akkori
nevén Feketebalogi Gazdasági Vasút vonalai fokozatosan bővültek,
majd az első világháború alatt hadifoglyokat is bevontak a munkába.
A Trianoni békediktátum következtében cseh fennhatóság alá kerülő
területen sem állt le a vasútépítés. Az összes szárnyvonal
kiépültével a Fekete-Garam környéki kisvasutak hossza meghaladta a
130 kilométert. A kisvasút az 50-es években bonyolította le a
legnagyobb forgalmat évi 300 000 köbmétert meghaladó elszállított
fával és közel 90 000 főnyi utasával. A vontatást eleinte
gőzmozdonyokkal oldották meg, majd a 60-as évektől megjelentek a
vonalon a dízelmozdonyok is. A cseh gyártású járművek mellett
1961-ben beszereztek 3 db, a győri Rába gyárban készült, a
magyarországi kisvasutakon is használatos Mk48-as mozdonyt is.
Gazdasági célú forgalommal 1982-ig üzemelt a vonal, ekkor tervbe
vették megszüntetését. A helybéli összefogásnak köszönhetően azonban
egy 18 km-es szakaszt sikerült megmenteni, majd a rendszer
ideológiájába illő ifjúsági szervezet alakítása után társadalmi
munkában megkezdték felújítását, az üzem újbóli, turisztikai célú
beindításának előkészítését.
Nosztalgiavonat cseh gőzmozdonnyal 1993-banAz első nosztalgiavonat 1992 májusában
indult el a felújított Feketebalog – Kisgaram közti 10 km-es
szakaszon.
A kisvasút jelenleg – a tavaly átadott 4 km-es
felújított szakasszal együtt – mintegy 17 km hosszú vonalon üzemel,
májustól szeptemberig naponta, menetrend szerinti közlekedéssel.
Hétvégente nosztalgiavonatok is közlekednek. A Feketebalog
állomástól a Vidra-völgybe induló 3 km-es szárnyvonal mentén erdei
tanösvényt alakítottak ki, melyen az érdeklődők a helyi erdészet
történetét és a környék élővilágát ismerhetik meg. A kisvasúton
jelenleg 2 db üzemképes gőzmozdony található, illetve felújítás
alatt áll egy 1942-ben a MÁVAG-ban gyártott 490-es sorozatú
gőzmozdony is. A 7 db cseh eredetű dízelmozdony mellett a magyar
Mk48-as mozdonyok újbóli üzembe helyezését is tervezik. Tavaly adták
át a felújított M21,004 pályaszámú, 1929-ben szintén a ČKD által
gyártott motorkocsit is. Érdekes megjegyezni, hogy ebből a típusból
pár évig a MÁV-nál is üzemelt néhány példány, melyek az 1938-ban
visszatért területeken található beregszászi kisvasút állományába
tartoztak.
A feketebalogi járműtelep (1993)Télen csak
külön megrendelésre közlekednek a kisvonatok, bár a környék ekkor is
számos vonzerőt kínál a turistáknak. A kisvasúton utazva is jól
megfigyelhetők a hegyoldalakban húzódó sífelvonók, illetve az
ezekhez épült szálláshelyek színvonalas szolgáltatásokkal várják a
látogatókat, ráadásul a Magas-Tátráéhoz képest jelentősen csekélyebb
árakkal.
Mk48-as mozdonyok leállítva
A Magyar
Közlekedési Közművelődésért Alapítvány (MKKA) első tanulmányútját
1993-ban indította Feketebalogra, amikor a résztvevők különvonattal
utazhattak a kisvasúthoz. Ez a látogatás teremtette meg az alapját
annak, hogy a Fekete-Garam völgyében húzódó múzeumi kisvasút – a
határon túliak közül elsőként – csatlakozzon a Kisvasúti Napok
rendezvénysorozathoz.
Nosztalgiavonat a Vidra-völgyben
Felújításra váró járművek Feketebalogon