A Budapesttől alig egy órányi utazásra található Börzsöny természeti szépségei mellett erdei kisvasutakban is bővelkedik. A királyréti és a kemencei kisvasutat már bemutattuk az MNO olvasóinak, míg ezen a hétvégén a híres Nagybörzsöny település határából induló vonal történetét osztjuk meg Önökkel.
A századforduló idején a Nagybörzsöny
faluhatárában elterülő mintegy 6000 holdnyi erdőterület az
Esztergomi Érsekség tulajdonához tartozott. A fakitermelést
ekkoriban házilag végezték és a rönköket szekérrel fuvarozták a
szobi vasútállomásra.
1907-ben az érsekség és a Schanzer
Fakitermelő Vállalat szerződést kötött, mely szerint az épülő
kisvasút húsz év használat után a birtokos tulajdonába kerül. Az
építkezés eleinte komoly ellenállásba ütközött, mert a gazdák a
földek kisajátítása ellen tüntetést szerveztek. A csendőrség a
tömegbe lőtt, és három gazda holtan maradt a helyszínen. Az
ellenállás ezzel megtört és 1908-ban megkezdődhetett az építkezés. A
vonal Ipolypásztó (ma Szlovákiában) – Nagybörzsöny – Kisirtáspuszta
– Ökrészkert vonalon épült meg számos leágazással együtt. A nagy
szintkülönbségek leküzdésére az országban egyedülálló, de a világon
is ritkaságszámba menő, úgynevezett csúcsfordítós rendszert
építettek ki. Ennek lényege, hogy a vonat cikk-cakk irányban
haladva, néhol tolva teszi meg a hegyre vezető utat. Ilyen rendszer
ezen kívül csak két helyen üzemel a világon: a Magas-Tátrában és
Peruban.
Személyvonat Kisirtás állomáson, az első
csúcsfordítónálAz Ipoly mentén meghúzott trianoni
határ elvágta az Ipolypásztóig tartó szakaszt, mellyel megszűnt a
nagyvasúti átrakási lehetőség. E probléma megoldására 1922-ben
kezdték el a Kisirtáspuszta – Márianosztra közötti 13 km hosszú
vonal építését, mellyel közvetlen kapcsolat alakult ki a szobi
vasúttal. A Csák-hegy kövének kitermelésére ugyanis már 1912-ben
lefektették a Szobig húzódó 4 km-es 760 mm-es vágányt. Ugyancsak
építettek egy szárnyvonalat a Bezina-völgyig, ahol a nagy
szintkülönbség miatt rönk- és tűzifacsúszdát alkalmaztak. A
balesetveszély miatt később megoldották a Bezina-völgy kapcsolatát
egy kerülővágánnyal és a csúszdákat megszüntették. 1951-ben még több
szárnyvonal épült, és mintegy 30 ezer köbméter fát szállítottak a
kisvasúttal. A hatvanas évek elején jelentős hosszúságú szilárd
burkolatú erdei feltáró út épült, ezért a kisvasút teljesítménye
csökkent. A turistaforgalom számára megnyitották a Nagybörzsöny –
Nagyirtás közötti szakaszt hétvégenként napi 2-3 pár vonattal. 1989
után az Ipoly Erdő Rt. a forgalmat átmenetileg megszüntette.
Kisvonat és utasai Kisirtáson a második üzemnapon
2002-benA vonal másik vége önálló életet élt.
1946-tól a MÁV kezelésébe került a Szob – Márianosztra, Kőbánya
szakasz, ahol a hatvanas évektől nagyüzemi kőszállítást végeztek.
Egy 1968-as baleset után megszűnt a Márianosztra – Nagyirtás közötti
szakasz forgalma, ezzel végérvényesen (?) kettévált a két vasútüzem.
Bár a nyolcvanas években még évi 500 ezer tonna követ szállítottak a
kisvasúton, a MÁV 1993 januárjától ideiglenes üzemszünetet rendelt
el. A teherkocsikat szétvágták, a mozdonyokat elszállították. A
privatizált kőbánya új tulajdonosa ugyanis nem kívánt kisvasúton
szállítani, helyette a sokkal környezetterhelőbb és
balesetveszélyesebb közúti szállítást választották. A lakosság pedig
elkezdte a vonal felbontását, hiszen a sín jó alapanyag kerítéshez,
háztetőhöz…
Vonat halad Nagybörzsöny felé
A hátrányos
helyzetű Nagybörzsöny község idegenforgalmi céllal többször
próbálkozott a kisvasút üzembe helyezésével. Egy kiemelten közhasznú
társaság alapításával megkezdték a vasút helyreállításának
vizsgálatát. A Földművelési és Vidékfejlesztési Minisztérium
pályázatán jelentős anyagi támogatást nyertek el az Orbán kabinet
idejében, és a miniszterelnök úr elvállalta az újraindítás
fővédnökségét. A minimálisan szükséges 10 %-os önrész előteremtése
gondot okozott az önkormányzatnak, ezért csak 2001 végén gyorsultak
fel az események. A
KBK (Kisvasutak Baráti Köre Egyesület és egyéb
lelkes vasútbarátok aktív részvételével megkezdődtek a Nagybörzsöny
– Nagyirtás közötti szakasz állagmegóvási munkái. Végül elhárultak a
finanszírozási problémák és részleges felújítás után 2002 őszén
Koródi Mária miniszter asszony és Harrach Péter átvághatta a nemzeti
színű szalagot és ismét elindulhattak a kisvonatok. A környék lassan
ébredezik a mély kómából, így még mindig csak a bakancsos kirándulók
számára kedvelt túracél, pedig az infrastruktúra fejlesztésével
közkedvelt helyszínné lehetne varázsolni ezt a csodálatos völgyet.
Új híd Kisirtás állomás alatt
A további
szakaszok visszaépítése – bár anyagi fedezet részben van rá! – az
önerő hiánya miatt a közeljövőben nem várható. Pedig már a MÁV
részéről is elhangzott ígéret a saját szakaszának felújítására, ha a
közbenső vonal visszaépül. Ezzel ismét közvetlen kapcsolata lenne a
Börzsöny eldugott, csodaszép tájának és kulturális értékeinek Szob
városával. Addig is azonban mindenképpen érdemes felkeresni
Nagybörzsöny kisvasútját, amelyre kitűnő alkalmat ad október 2-án Kisvasúti Napja

.