A térség egykoron kétszáz kilométeren át kanyargó keskeny nyomközű pályáiból mindössze hét kilométer élte túl a hetvenes évek közlekedéspolitikai koncepcióját. Ám ez is csak a lelkes erdészeknek és a vasútbarátoknak köszönhető, mert Ők évekre eltüntették a vonalat a minisztérium szeme elől.
Nyári csúcsforgalom Pálháza-Ipartelep állomáson
A kisvasút első szakaszát – amely a mai
Magyarország legöregebb erdei vasútja – a gróf Károlyi család a
Bózsva-patak partján korábban létesített fűrésztelepének
kiszolgálására létesítették 1888-ban. Egy közel hét kilométer
hosszú, egyszerű kiépítésű vaspályát fektette le úgy, hogy
folyamatos lejtmenetet tudtak biztosítani, így a lovaknak csak az
üres kocsikat kellett felhúzni a kitermeléshez. Lefelé a kocsik
saját súlyuknál fogva végighaladtak a vonalon, csak a fékezésről
kellett gondoskodni. A mellékvölgyeket is feltárták, így a térség
legnagyobb fűrésztelepe jött létre. 1902-ben megjelent a
gőzvontatás, de a gyakori erdőtüzek miatt visszatértek a lovak és
csak húsz év elteltével jelentek meg végérvényesen a gőzmozdonyok.
Elkészült a Kőkapu áttörés, amely a kastély alatti sziklába fúrt
alagút, mellyel újabb területeket kapcsolhattak be a termelésbe.
1932-ben érte el a törzsvonal kiépítésének maximumát, ekkor tizenöt
kilométer hosszú hálózattal rendelkezett a grófság.
C-50-es mozdony háttérben az erdészet millenniumi emlékművévelAz 1924-ben épült hegyközi kisvasút
közvetlen kapcsolatot biztosított Sátoraljaújhellyel, később
Sárospatakkal és a bodrogközi kisvasúttal amely 1930-tól a
Tisza-hídon át a nyírvidéki hálózathoz csatlakozva egészen
Nyíregyházáig vezetett. Ekkor kétszáz kilométer hosszan kanyarogtak
a vágányok a térségben. Az átrakások számának csökkentése érdekében
a pálházi kisvasút teljes hálózatát átépítették a szabvány szerinti
760 mm-es nyomtávolságra. Az államosítást követően Kemencepataki
Állami Erdei Vasút néven üzemeltették az erdészet kezelésében lévő
szakaszt. 1958-ban indult meg a rendszeres személyforgalom a
turisták igényeinek megfelelően, és pár évvel később a
dízelvontatásra tértek át.
Kiállított gőzmozdony várja sorsa
jobbrafordulásátA Bodrogközi-Hegyközi Kisvasút
1980. november 29-én a közlekedéspolitikai koncepció áldozatává
vált. A heves lakossági tiltakozásokkal kísért vonalbezárást az
illetékesek sem tudták megfelelő érvekkel alátámasztani, így
sietősen felszedték a síneket, nehogy később a visszaállításról
dönthessenek. A közvetlen vasúti kapcsolat hiánya miatt a Pálházi
ÁEV „szigetvasút” lett, így gazdaságos üzemeltetése is
megkérdőjelezhetővé vált. Hatósági döntésre a vonalon üzemszünetet
rendeltek el, a fakitermelést közúton folytatták. Az erdészet helyi
vezetősége viszont önhatalmúlag úgy döntött, hogy a síneket nem
bontja fel, hanem a természet takarásában meghagyják. Az erdők-mezők
növényei pedig jótékonyan eltakarták a vágányokat az illetékesek
szeme elől nyolc éven át. Eközben hivatalosan selejtezésre került a
teljes vasútüzem, így a könyvelők sem érdeklődtek többet az apró
szerelvények után.
Útban Kőkapu felé
A rendszerváltozás évében
látták elérkezettnek az időt a lelkes vasútbarátok, erdészek és a
térség vezetői, hogy „felfedjék a titkot”. A teljes felújítás után a
Pálháza- Ipartelepek – Kőkapu szakaszon 1989. augusztus 15-én ismét
megindultak a szerelvények. Ehhez alapvetően megváltozott
hozzáállásra volt szükség a Közlekedési Minisztérium felől, akik
ekkor már idegenforgalmi lehetőséget láttak a kisvasútban. Az egy
évtizeddel azelőtt hozott nagyszabású felszámolási döntésüket pedig
már bánták. A lakosság pedig akkor és azóta is a miértre keresi
választ. Miért kellett egy jól működő vasúti rendszert megszüntetni,
ami ellehetetlenítette a térséget és évtizedes hátrányokat okozott a
Hegyköznek?
Kőkapu állomás
Alig egy évvel az újraindulás
után 1 kilométerrel meghosszabbították a vonalat a rostallói
turistaházig, majd 1996-ban újabb kilométerrel a falu irányába. Ma
már közvetlenül Pálháza központjából indulnak a szerelvények
tavasztól őszig a menetrendben meghirdetettek szerint a vasútbarátok
és kirándulni vágyók legnagyobb örömére.
A kőkapui alagút